RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ocado boekt forse operationele winst

icon
Food1 juli, 2014

Verdere expansie in het VK

Of dit goede halfjaarresultaat betekent dat Ocado voor het eerst in haar veertienjarige bestaan over een volledig boekjaar zwarte cijfers gaat schrijven, is echter twijfelachtig: de online retailer heeft immers aangekondigd dat te gaan investeren in de bouw van een derde distributiecentrum, dat naar verluidt zo’n 250 miljoen euro gaat kosten.

 

Daarnaast wil Ocado de komende drie jaar 100 miljoen pond (125 miljoen euro) aan extra werkkapitaal investeren in de verdere expansie van de operatie in het Verenigd Koninkrijk. Naast de bouw van het nieuwe customer fulfilment center, zal onder meer ook het bestaande centrum in Dordon verder worden uitgebreid.

 

Investeringen in Morrisons

Al die investeringen zijn alleen valide als de operationele basis klopt. Vandaar ook, dat het operationele resultaat in de 24 weken tot 18 mei 2014 een opsteker is voor Ocado. De winst van 7,5 miljoen pond sterling (9,4 miljoen euro) is een veel beter resultaat dan de eerste jaarhelft van 2013, toen Ocado een operationeel verlies van 1 miljoen pond (1,25 miljoen euro) moest slikken.

 

In februari dit jaar rapporteerde Ocado over heel 2013 nog een verlies van 12,5 miljoen pond (15,6 miljoen euro), terwijl het in 2012 bijna zwarte cijfers noteerde. Toen was er immers sprake van een minimaal verlies van 0,6 miljoen pond (750.000 euro). Dat het verlies in 2013 opliep, had alles te maken met de investeringen in de capaciteit, met name om de samenwerking met Morrissons – destijds de enige van de vier grote Britse supermarktorganisaties die online nog echt van start moest – van de grond te tillen.

 

Meer omzet, meer items

Die samenwerking – die startte op 10 januari dit jaar – leidt nu tot een 15,6 procent hogere omzet in het eerste halve jaar, die uitkomt op 442,4 miljoen pond (ruim 552 miljoen euro). Ocado voert nu ruim 35.000 items tegen 31.000 een jaar geleden en bovendien heeft het een webshop voor diervoeding en -benodigdheden gestart met 8.000 items en zijn er plannen om in de tweede helft van 2014 een speciale webshop voor huishoudelijke artikelen te starten.

 

“De online markt voor levensmiddelen blijft sneller groeien dan de omzet via de traditionele fysieke supermarkten“, reageert Ocado-topman Tim Steiner, die zich echter realiseert dat het online groeitempo iets onder druk staat. “De totale groei wordt op dit moment wat afgeremd door voorzichtige consumenten, die wat terughoudender zijn in hun bestedingen”, aldus Steiner. “Maar tegelijkertijd heeft Ocado wel beter gepresteerd dan zijn belangrijkste online concurrenten.”

 

Steiner preludeert zelfs op een internationale uitrol van het Ocado-systeem. “De succesvolle start van Morrisons.com is zeer bemoedigend en zorgt voor mogelijkheden om in de toekomst via samenwerking de waarde van ons intellectueel eigendom verder te commercialiseren”, aldus de Ocado-chef. “We blijven investeren in mogelijke samenwerking, want de vraag naar online boodschappen doen groeit internationaal.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN