RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ocado investeert in technologie om internationale partners te strikken

icon
Food1 juli, 2015

Technologie is dienstbaar aan de consument

Die evolutie is illustratief voor Ocado, dat sinds jaar en dag vele miljoenen investeert in de modernste technologie om zoveel mogelijk online klanten een zo goed mogelijke service te bieden. Veel extra investeringen in het eerste halve jaar hangen samen met de ontwikkeling van Ocado’s derde ‘customer fulfilment centre’ (CFC), van waaruit de online bestellingen in grote snelheid volautomatisch worden uitgevoerd.

 

In de eerste twee CFC’s realiseert Ocado door innovatieve technologie al een ongekende snelheid van gemiddeld 153 artikelen per uur, maar in het nieuwe CFC Dordon is volgens Ocado onlangs zelfs een snelheid van 170 artikelen per uur gerealiseerd. Bovendien is 95,6% van de bestellingen op tijd klaar en is 99,3% van de orders accuraat. Klanten blijken dit op prijs te stellen: het totale aantal klanten groeide met 30%, het aantal klanten dat binnen twaalf weken een nieuw order plaatst ging met 19% de hoogte in tot 471.000.

 

Meer orders, meer assortiment

Het aantal orders nam het afgelopen half jaar toe tot 191.000 per week, tegenover 161.000 een jaar eerder. De gemiddelde orderwaarde stond het afgelopen half jaar wel onder druk: die daalde met 2,4% tot 111,68 pond (ruim 158 euro).

 

Ocado breidde het assortiment aanzienlijk uit met liefst 10.000 items, zodat klanten nu uit een assortiment van 45.000 artikelen kunnen kiezen. Klanten deden meer dan de helft van de bestellingen via mobiele apparatuur, dankzij nieuwe versies van de speciaal gemaakte apps.

 

Tevreden klanten en nieuwe partners

De prestaties van Ocado zijn opmerkelijk in de Britse levensmiddelensector die gebuikt gaat onder voortdurende prijsdruk. “Tegen deze achtergrond is onze niet-aflatende aandacht voor klanttevredenheid de motor achter toenemende klantenaantallen en identieke omzetgroei die boven het gemiddelde ligt in de online levensmiddelenmarkt”, stelt CEO Jim Steiner in het persbericht over de halfjaarcijfers.

 

“Ons voortdurende engagement om steeds weer in innovatieve technologie te investeren stelt ons niet alleen in staat om leidend te zijn in klantenservice op onze thuismarkt, maar ook om een volledige oplossing te bieden voor een online infrastructuur voor retailers buiten het Verenigd Koninkrijk.”

 

‘Doel is nieuwe partner in 2015’

Het is daar waarop zowel Steiner als alle medewerkers en investeerders in Ocado wachten: een jaar geleden kon Ocado ook al goede cijfers voorleggen voor het eerste halve jaar, en ook toen had Steiner het al over een mogelijke samenwerking met een buitenlandse retailer. Daarvan is tot op heden echter nog niet veel in huis gekomen.

 

Dit jaar gaat het echter wél gebeuren, voorspelt Steiner: “We zijn opgewonden door deze mogelijkheid en we bevestigen opnieuw onze doelstelling om een eerste overeenkomst nog in 2015 te sluiten.” Ocado bevestigt dat het in gesprek is “…met meerdere internationale potentiële partners om het Ocado Smart Platform in gebruik te gaan nemen”.

 

Retailtechnologie wordt Ocado’s kernactiviteit

Als dat inderdaad gebeurt, zal de winstgevendheid van Ocado – die definitief tot stand kwam na de overeenkomst met de Britse retailer Morrisons die begin 2014 van start ging – enorm toenemen. Gebruik van het Ocado-platform zal voor elke nieuwe partner peperduur zijn, maar toch vertegenwoordigt die kost slechts een fractie van de kosten die retailers moeten begroten als ze zelf het online wiel willen uitvinden.

 

Bovendien: als ze daar anno 2015 nog aan moeten beginnen, is het voor de meesten al te laat. Dan is Ocado een optie, ondanks het ongetwijfeld dure prijskaartje dat aan de diensten van de retailer hangt. Als het lukt om een of zelfs meerdere partners te vinden, is deze eigenzinnige online retailer geen retailbedrijf meer maar een retailtechnologiebedrijf. Dat is een iets andere kernactiviteit, met een grote showroom in Groot-Brittannië.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN