RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet Emté blijft achter in gestegen omzet Sligro Food Group

icon
Food22 juli, 2016

Sligro Food Group heeft in de afgelopen zes maanden een omzetgroei van 6,3% gerealiseerd naar 1,4 miljard euro. De winst daalde wel door investeringen in de opstart van de Belgische activiteiten.

Omzet Emté blijft achter  

Sligro Foodservice scoorde in netto-omzet dankzij overnames beter dan Sligro Foodretail, waar de omzet van Emté achterbleef bij de markt. Die zakte immers met 0,4% (de identieke consumentenomzet lag met 2,2% overigens nog lager), doordat de omzet van de oudere Emté 2.0-vestigingen in de eerste maanden van het jaar onder druk stond. Hoewel het concern deze trend in het afgelopen kwartaal enigszins kon ombuigen, leidde dit tot een hogere promo- en actiedruk.

 

Een programma voor omzetherstel wordt de komende maanden fors opgevoerd, met een nieuwe folderopzet en prijscampagnes, betere beschikbaarheid van promotie-artikelen in het schap en meer persoonlijke aanbiedingen. Op langere termijn moeten lokale winkelteams op de vloer het maximale uit de formule halen, worden weekendaanbiedingen verder uitgebouwd en productintroducties versneld.

 

Emté 3.0 moet voor beterschap zorgen

Sligro verwacht in de komende maanden meer omzetherstel van de nieuwe Emté 3.0-winkels. De eerste resultaten van drie testwinkels en drie nieuwe winkels die dit eerste half jaar openden wekken vertrouwen: “De beleving is van boodschappen doen naar lekker winkelen gegaan. Klanten stellen vooral assortiment, kwaliteit en uitstraling/ambiance op prijs”, aldus directievoorzitter Koen Slippens.

 

Emté telt nu zes winkels met de nieuwe 3.0 formule. Dieren, Uden en Nieuwegein werden vorig jaar omgebouwd, begin dit jaar volgden Berlicum en versmarkt Van Heinde in Den Bosch. Het tempo van ombouw en verdere uitrol van Emté 3.0 wordt in de tweede helft van dit jaar verder opgevoerd: eind dit jaar moeten er vijftien Emté 3.0 supermarkten open zijn en in 2017 wordt het ombouwtempo verder verhoogd. Dit jaar opent in Montfort de eerste franchisevestiging onder Emté 3.0.

 

Omzet Foodservice groeide door overnames

Sligro Foodservice behaalde in de afgelopen zes maanden een netto-omzet van 941 miljoen euro, 9,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Van de omzettoename is zestig miljoen toe te schrijven aan de acquisities van groothandel Bouter, De Kweker en vooral het Belgische Java Foodservice (goed voor 44 miljoen euro). De marge in deze divisie stijgt door de consolidatie van Bouter met veel service-omzet en door het regio omzetaandeel in bezorging.

 

Mede door de acquisitie en integratie van deze groothandels en de opstartkosten van Sligro Belgie stegen tegelijkertijd de kosten tot 275 miljoen euro, oftewel 20,3% van de omzet.

 

Sligro Foodservice gaat sterker inzetten op online: “Bezorging groeit harder dan zelfbediening in Nederland”, stelt Sippens. “Het wordt een steeds dominanter onderdeel dat Sligro met een vernieuwd online 3.0 bestelplatform en inspiratieomgeving gaat invullen”.De negen Sligro 3.0-vestigingen doen het goed en op 12 september opent Sligro zo’n 3.0 in Bergen op Zoom, in november breidt Sligro Rotterdam Spaanse Polder uit en in december opent Sligro Sittard.

 

Sligro begint dit jaar in Belgie met de bouw van een vestiging aan het Straatsburgdok in het havengebied in Antwerpen. Deze Sligro moet volgend jaar zomer openen. Het traject naar opening van een tweede locatie in Brugge is inmiddels opgestart.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food31 juli, 2025
    FrieslandCampina verkoopt Roemeense tak

    FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense activiteiten aan het Hongaarse agroconcern Bonafarm. Daarmee trekt de zuivelgroep zich terug uit Roemenië, ondanks een sterke lokale marktpositie.

  • icon
    Food31 juli, 2025
    Kraft Heinz-topman bevestigt mogelijke opsplitsing

    Voor het eerst reageert Kraft Heinz op de aanhoudende geruchten over een opsplitsing: volgens CEO Carlos Abrams-Rivera onderzoekt de multinational inderdaad de “strategische opties”. Een deal zou al binnen enkele weken rond kunnen zijn.

  • icon
    Food31 juli, 2025
    Concurrenten mogen Nespresso-capsules op de markt brengen

    Het ontwerp van de koffiecapsules van Nespresso is niet langer beschermd in de Benelux: concurrenten mogen dus capsules op de markt brengen die in de machines van het koffiemerk passen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN