RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Spadel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet, winst én volumes hoger bij Spadel

icon
Food29 augustus, 2023

Drankenproducent Spadel wist in de eerste helft van 2023 meer water en frisdrank te verkopen tegen hogere prijzen, onder meer dankzij succesvolle innovaties. Het bedrijf vreest wel de gevolgen van een kwakkelzomer en een nieuwe zwerfvuiltaks.

Ecologische innovatie

De omzet van Spadel steeg het afgelopen halfjaar met 13,3% naar 177,6 miljoen euro. Die mooie stijging is het resultaat van een volumegroei met 4,7% en prijsverhogingen van 8,6%. In alle landen waar de groep actief is steeg de omzet, hoewel de markt voor gebotteld water algemeen onder druk staat. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg zelfs met 64,4%, onder meer doordat de groep de operationele en commerciële kosten onder controle wist te houden.

Volgens het bedrijf zijn de goede verkopen voor een deel toe te schrijven aan het succes van de Eco Pack: een grote, milieuvriendelijker verpakking van vijf of tien liter voor Spa Reine, die intussen in België, Nederland en Frankrijk (onder het merk Wattwiller) werd geïntroduceerd. Dankzij die verpakking kon Spadel zijn plastic voetafdruk met bijna 167 ton verminderen.

Het bedrijf wijst er wel op dat de verkopen in de tweede jaarhelft zullen lijden onder de slechtere weersomstandigheden, vergeleken met de hittegolf van vorig jaar. Ook vreest Spadel een toename van de belastingdruk, vooral door de nieuwe “zwerfvuiltaks”, die een zeer grote impact zal hebben in België.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food29 juli, 2025
    Aldi groeit in Spanje met 60% op vijf jaar

    Aldi is de snelste groeier op de Spaanse foodmarkt: de discounter opende er de afgelopen vijf jaar 168 nieuwe winkels, waardoor de winkeloppervlakte er sinds 2020 al met 60% toenam. Ook dit jaar staan er tientallen openingen op de planning.

  • icon
    Food29 juli, 2025
    Minder Belgische grensshoppers naar Frankrijk en Nederland

    Door een verhoogde taks op suikerhoudende dranken is Frankrijk een minder aantrekkelijke bestemming geworden voor voedingsaankopen. Ook de populariteit van Nederland zakt. Wel doen nu meer Belgen hun boodschappen in Luxemburg en Duitsland.

  • icon
    Food29 juli, 2025
    [Analyse] Waarom “witte producten” falen in de strijd tegen harddiscounters

    Met het afbouwen of inkrimpen van hun goedkoopste huismerken volgen Delhaize en Colruyt Group een internationale trend: eersteprijsmerken hebben jammerlijk gefaald in de strijd tegen harddiscounters als Aldi en Lidl.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN