RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ondanks goeie Kerst gaat Tesco zichzelf flink uitbenen

icon
Food12 januari, 2015

Kerst beter dan kwartaal

In het Verenigd Koninkrijk daalde Tesco’s identieke omzet in de 19 weken tot 3 januari 2015 met 2,9 procent. Exclusief de kerstperiode zou de daling veel forser zijn geweest, met 4,2 procent: door de kerstomzet flink te stimuleren, wist Tesco dus een aanzienlijk deel van het identieke omzetverlies goed te maken.

 

Kerst 2014 leverde voor Tesco een identieke omzetontwikkeling op van -0,3 procent. Dat is heel wat beter dan de dramatische terugval van -2,4 procent die Tesco met Kerst 2013 voor de kiezen kreeg. Een jaar geleden was de prestatie met Kerst slechter dan het totale kwartaalresultaat, dat op -1,5 procent identieke groei uitkwam. Nu is deze situatie omgekeerd en presteerde Tesco met Kerst beter dan in het gehele kwartaal.

 

Dat geeft topman Dave Lewis hoop: “Over de hele linie hebben we onze prestaties in de loop van het kwartaal verbeterd, hetgeen leidde tot een sterke omzetprestatie met Kerst. Onze recente prestatie geeft ons vertrouwen dat we de juiste resultaten kunnen boeken, als we ons herpakken en het belang van de klant voorop stellen.”

 

Identieke omzet daalt ook internationaal

Ondanks de hoopgevende inhaalrace afgelopen Kerst is de -2,9 procent in het jongste kwartaal behoorlijk slechter dan de -1,5 procent die Tesco een jaar geleden in het derde kwartaal noteerde. Wel is het alweer beter dan de eerste twee kwartalen van Tesco’s huidige fiscale jaar: in het eerste kwartaal daalde de identieke omzet met 3,7 procent, in het tweede kwartaal liep dit omzetverlies zelfs op tot 5,4 procent.

 

Internationaal worstelt Tesco ook met een afnemende omzet: op identieke basis daalde de kwartaalomzet van Tesco buiten het Verenigd Koninkrijk met 2,7 procent. Vooral in Azië (-4,6 procent) gaat het niet goed. In Europa heeft Tesco het verlies aan identieke omzet beperkt tot -0,4 procent.

 

Gecombineerd met de prestaties op de thuismarkt betekent dit alles wel dat de identieke omzet van de Tesco Group in het derde kwartaal met 2,7 procent daalde. Ter vergelijking: in de eerste twee kwartalen daalde de identieke omzet met respectievelijk 3,2 en 4,8 procent.

 

Structurele kostenmaatregelen

Voor de toekomst staat bij Tesco alles in het belang van het herstellen van de concurrentiepositie op de Britse thuismarkt. Om te kunnen investeren in rondes van prijsverlagingen waarmee de Britse retailers elkaar bestoken, gaat Tesco structureel de kosten verlagen. Het investeert eenmalig 300 miljoen pond (380 miljoen euro) in een vereenvoudiging van de winkeloperatie, een herstructurering van de centrale overheadkosten en verbetering van de mogelijkheden om arbeid te flexibiliseren. Doelstelling hiervan is een jaarlijks terugkerend kostenvoordeel van 250 miljoen pond (320 miljoen euro).

 

Andere ingrijpende kostenmaatregelen zijn de sluiting van 43 verlieslatende winkels, een flinke reductie van het investeringsbudget en sluiting van een van de twee hoofdkantoren. Het kantoor in Cheshunt gaat dicht en alle managers van zowel Tesco UK als de Tesco Group zullen vanaf één locatie – Welwyn Garden City – gaan werken. Ook heeft Tesco een maatregel genomen die de aandeelhouders niet zo leuk zullen vinden: voor het financiële jaar 2014/15 keert de retailer geen dividend uit.

 

Hiermee geeft Dave Lewis ook een signaal af: hij zit er niet om de investeerders op korte termijn te lijmen, maar om Tesco weer gezond te maken. Gezien de conditie van de retailer is dit een proces voor de lange termijn: “We zullen enkele moeilijke veranderingen moeten maken”, aldus Lewis. “Ik ben er mij zeer van bewust dat deze veranderingen veelbetekenend zijn voor alle betrokkenen, maar we moeten de realiteit onder ogen zien.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Pilsoorlogje in Belgische supermarkten

    Een stuntpromo met Jupiler bij Albert Heijn België veroorzaakt opnieuw controverse, maar ook bij andere supermarktketens worden pilsmerken tegen kortingen van 25% tot meer dan 40% aangeboden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN