RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ondanks goeie Kerst gaat Tesco zichzelf flink uitbenen

icon
Food12 januari, 2015

Kerst beter dan kwartaal

In het Verenigd Koninkrijk daalde Tesco’s identieke omzet in de 19 weken tot 3 januari 2015 met 2,9 procent. Exclusief de kerstperiode zou de daling veel forser zijn geweest, met 4,2 procent: door de kerstomzet flink te stimuleren, wist Tesco dus een aanzienlijk deel van het identieke omzetverlies goed te maken.

 

Kerst 2014 leverde voor Tesco een identieke omzetontwikkeling op van -0,3 procent. Dat is heel wat beter dan de dramatische terugval van -2,4 procent die Tesco met Kerst 2013 voor de kiezen kreeg. Een jaar geleden was de prestatie met Kerst slechter dan het totale kwartaalresultaat, dat op -1,5 procent identieke groei uitkwam. Nu is deze situatie omgekeerd en presteerde Tesco met Kerst beter dan in het gehele kwartaal.

 

Dat geeft topman Dave Lewis hoop: “Over de hele linie hebben we onze prestaties in de loop van het kwartaal verbeterd, hetgeen leidde tot een sterke omzetprestatie met Kerst. Onze recente prestatie geeft ons vertrouwen dat we de juiste resultaten kunnen boeken, als we ons herpakken en het belang van de klant voorop stellen.”

 

Identieke omzet daalt ook internationaal

Ondanks de hoopgevende inhaalrace afgelopen Kerst is de -2,9 procent in het jongste kwartaal behoorlijk slechter dan de -1,5 procent die Tesco een jaar geleden in het derde kwartaal noteerde. Wel is het alweer beter dan de eerste twee kwartalen van Tesco’s huidige fiscale jaar: in het eerste kwartaal daalde de identieke omzet met 3,7 procent, in het tweede kwartaal liep dit omzetverlies zelfs op tot 5,4 procent.

 

Internationaal worstelt Tesco ook met een afnemende omzet: op identieke basis daalde de kwartaalomzet van Tesco buiten het Verenigd Koninkrijk met 2,7 procent. Vooral in Azië (-4,6 procent) gaat het niet goed. In Europa heeft Tesco het verlies aan identieke omzet beperkt tot -0,4 procent.

 

Gecombineerd met de prestaties op de thuismarkt betekent dit alles wel dat de identieke omzet van de Tesco Group in het derde kwartaal met 2,7 procent daalde. Ter vergelijking: in de eerste twee kwartalen daalde de identieke omzet met respectievelijk 3,2 en 4,8 procent.

 

Structurele kostenmaatregelen

Voor de toekomst staat bij Tesco alles in het belang van het herstellen van de concurrentiepositie op de Britse thuismarkt. Om te kunnen investeren in rondes van prijsverlagingen waarmee de Britse retailers elkaar bestoken, gaat Tesco structureel de kosten verlagen. Het investeert eenmalig 300 miljoen pond (380 miljoen euro) in een vereenvoudiging van de winkeloperatie, een herstructurering van de centrale overheadkosten en verbetering van de mogelijkheden om arbeid te flexibiliseren. Doelstelling hiervan is een jaarlijks terugkerend kostenvoordeel van 250 miljoen pond (320 miljoen euro).

 

Andere ingrijpende kostenmaatregelen zijn de sluiting van 43 verlieslatende winkels, een flinke reductie van het investeringsbudget en sluiting van een van de twee hoofdkantoren. Het kantoor in Cheshunt gaat dicht en alle managers van zowel Tesco UK als de Tesco Group zullen vanaf één locatie – Welwyn Garden City – gaan werken. Ook heeft Tesco een maatregel genomen die de aandeelhouders niet zo leuk zullen vinden: voor het financiële jaar 2014/15 keert de retailer geen dividend uit.

 

Hiermee geeft Dave Lewis ook een signaal af: hij zit er niet om de investeerders op korte termijn te lijmen, maar om Tesco weer gezond te maken. Gezien de conditie van de retailer is dit een proces voor de lange termijn: “We zullen enkele moeilijke veranderingen moeten maken”, aldus Lewis. “Ik ben er mij zeer van bewust dat deze veranderingen veelbetekenend zijn voor alle betrokkenen, maar we moeten de realiteit onder ogen zien.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN