RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online aandeel supermarkten groeit naar 1,3%

icon
Food14 december, 2016

In november 2016 was het online aandeel van de omzet bij supermarkten in Nederland ongeveer 1,3%. Dat is nog steeds erg weinig, maar toch alweer een mooie stijging vergeleken met de maanden ervor.

55 supermarkten

Met een aandeel van 1,3% is de omzet van het online kanaal bij supermarkten goed voor ongeveer 441 miljoen euro op een totaalomzet van circa 35 miljard euro. Een gemiddelde supermarkt haalt een jaaromzet van acht miljoen euro, wat wil zeggen dat de online verkoop goed is voor de omzet van ongeveer 55 supermarkten.

 

Gemiddeld wordt er per online bestelling 90 euro uitgegeven. Daarbij ligt het zwaartepunt op dranken, houdbare kruidenierswaren en onhandige artikelen zoals toiletpapier en wasmiddelen. Er wordt wel niet vaak online gekocht, want de helft van de ondervraagden die online hadden gekocht, hadden dat langer dan twee weken geleden voor het laatst gedaan.

 

Albert Heijn koploper

Albert Heijn is de grote slokop als het gaat over online kopers, want maar liefst 59% van de Nederlandse gezinnen die online kopen, doet dat bij de keten van Ahold Delhaize. Het marktaandeel van Jumbo is wel bezig aan een fikse opmars: van 8% in maart naar 14% tijdens het laatste onderzoek. Picnic, dat enkel online verkoopt, haalt een marktaandeel van 3,4%.

 

De regio van de klant heeft een flinke invloed op het online koopgedrag: gemiddeld zegt 11 procent van de Nederlanders wel eens online te kopen, in West-Nederland is dat 14%, terwijl dat in Noord-Nederland slechts 4% is. In de drie grootste steden van het land koopt 11% wel eens online. Ook mensen met een hoger inkomen kopen vaker online: 23% van de respondenten met meer dan twee keer een bovenmodaal huishoudinkomen kocht wel eens online.

 

Dat alles blijkt uit cijfers van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte, dat in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed, elk half jaar meer dan 1.500 consumenten heeft ondervraagd over hun online bestedingen bij supermarkten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN