RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupRayon
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Onlinesupermarkt Rayon maakt balans na één jaar

icon
Food1 februari, 2023

Smartmat, het bedrijf achter de Belgische maaltijdboxenspecialist Foodbag, lanceerde één jaar geleden de online supermarkt Rayon. Het aantal gebruikers groeit en klanten worden loyaler, zegt de startup, die op de steun van Colruyt Group kan rekenen.

Trouwe klanten

Na één jaar Rayon maakt CEO Stéphane Ronse van Smartmat een eerste balans op. Klanten bestellen gemiddeld 2,1 keer per maand en de gemiddelde frequentie stijgt, zo blijkt. Een gemiddeld winkelmandje bedraagt iets meer dan 90 euro, een bedrag dat stijgt naarmate een klant frequenter bestelt. 65% van de kopers zijn vrouwen, 35% zijn mannen. 60% van de kopers komt uit Vlaanderen, 40% uit Brussel en Wallonië.

Hoe maakt Rayon het verschil? Versheid is een troef: de onlinesuper stuurt de bestellingen van zijn klanten rechtstreeks door naar zijn leveranciers. Die leveren ‘s ochtends vroeg de producten bij Rayon, waarna ze ’s middags en ‘s avonds bij de klanten worden thuisbezorgd. Zo komen de boodschappen verser bij de klanten. Om en bij 50% van de aangeboden goederen komen van Belgische leveranciers. Rayon kiest vaak voor minder bekende merken, die minstens dezelfde kwaliteit als de grotere merken bieden.

100% Belgisch verhaal

Ronse ziet nog heel wat groeipotentieel, want België hinkt nog wat achterop bij de buurlanden, als het gaat om online voedingsaankopen. Slechts een kleine 4% heeft al een of meerdere keren zijn boodschappen online besteld. Volgens een studie zou dit tegen 2025 naar 8% stijgen. Die groeimarge mag niet enkel buitenlandse spelers ten goede komen: “Met Rayon brengen we een 100% Belgisch verhaal en laten we ons de kaas niet opnieuw van onze boterham eten.” Rayon is naar eigen zeggen trouwens de enige speler die in heel België levert.

Er zijn nochtans kapers op de kust, want naast de groeiende onlineactiviteiten van de grote supermarktketens lanceerde ook de Nederlandse online versmarkt Crisp zich vorig jaar in Vlaanderen, met een vergelijkbare positionering en aanbod. Maar Rayon staat niet alleen: begin 2022 nam Colruyt Group een participatie in Smartmat. Ook de familie Colruyt is aandeelhouder, via haar investeringsfonds Korys. De activiteiten van de e-commercespeler vormen een mooie aanvulling op de bestaande dienstverlening van de retailer, die wil groeien in thuisbezorgen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN