RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opnieuw goede kwartaalcijfers voor Ocado

icon
Food16 september, 2015

Nog geen nieuwe partner

Nieuws over een samenwerkingsverband met een overzeese retailer blijft vooralsnog echter uit, en het is dit laatste waarop investeerders naarstig zitten te wachten. De deal met Morrisons maakte Ocado in 2013 immers eindelijk winstgevend, een tweede samenwerkingsovereenkomst zal van Ocado definitief een online-kampioen maken.

 

Daarom investeert Ocado voortdurend in de nieuwste technologieën, om voortdurend het beste technologieplatform voor online foodretailing te kunnen blijven aanbieden. In juli zei Steiner dat Ocado dit jaar nog een nieuw samenwerkingsverband met een retailer buiten het Verenigd Koninkrijk zou aankondigen, maar dat nieuws blijft bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal dus achterwege.

 

Veel meer bestellingen, iets goedkoper mandje

Dat is de enige teleurstelling in het kwartaalbericht van vandaag, dat er verder rooskleurig uitziet. In de twaalf weken tot 9 augustus realiseerden Ocado.com en de online speciaalzaken Fetch en Sizzle immers een stijging van de bruto-omzet met 15,3% tot 252 miljoen Britse pond (340 miljoen euro). Het gemiddelde aantal orders nam zelfs toe met 16,6%, tot 190.000 bestellingen per week.

 

Deze sterke groei compenseert de lichte daling van de waarde per online winkelmandje, want die daalde vergeleken met het derde kwartaal van 2014 met 1,1% tot 110,46 pond (150 euro). Deze daling is groter bij de twee online speciaalzaken dan bij Ocado.com, waar de waardedaling per mandje in het derde kwartaal maar 0,6% is, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Samenwerking met Morrisons onder druk

Topman Steiner stelt in een reactie op de kwartaalcijfers dat Ocado blijft investeren in innovatie, ondanks de felle concurrentie in de Britse (online) levensmiddelendetailhandel. “We verwachten dat we onze groei, die iets boven het gemiddelde in de online levensmiddelenmarkt ligt, kunnen voortzetten”, aldus Steiner. Over een mogelijk nieuwe samenwerking zwijgt hij vooralsnog, maar die kan hij in het vierde kwartaal nog realiseren.

 

De goede prestatie van Ocado.com is goed nieuws voor Steiner, en dat heeft hij nodig: volgens de Financial Times kan de lopende samenwerking met Morrisons immers onder druk komen te staan. Morrisons-topman David Potts, die vorige week nog zeer teleurstellende halfjaarcijfers publiceerde, heeft volgens de FT verklaard dat Morrisons gaat inzetten op verdere online groei. Daarmee kan Morrisons buiten het online volume groeien dat Potts’ voorganger oorspronkelijk met Ocado had afgesproken.

 

Dit kan aanleiding zijn om de overeenkomst met Ocado weer open te breken, speculeert de gezaghebbende Britse zakenkrant. Het is een nieuwe onzekere factor, die de behoefte van Ocado aan een nieuw partnerschap met een retailer er alleen maar groter op maakt. Nog zo’n lucratieve deal met een retailer die – om snel online op stoom te komen – gebruik gaat maken van het hypermoderne technologie-platform van Ocado, lijkt de meest zeker weg vooruit voor de e-tailer.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN