RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever duurzaamste voedingsbedrijf volgens Oxfam

icon
Food20 april, 2016

Unilever, de producent van onder andere Lipton, Ben & Jerry’s en Knorr, is de duurzaamste van de tien grootste voedingsbedrijven volgens een lijst die Oxfam jaarlijks publiceert. 

Zeven thema’s

Sinds 2013 beoordeelt Oxfam de sociale en ecologische impact van de tien grootste voedingsproducenten in de wereld. De organisatie voor ontwikkelingssamenwerking doet dat in het kader van haar campagne “Behind the brands” die consumenten wil informeren over de merken die ze kopen. 

 

De rangschikking is gebaseerd op zeven thema’s: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. Negen van de tien gevolgde bedrijven wisten hun score met minstens tien procent te verbeteren sinds de start van de campagne drie jaar geleden. “We hopen dat andere bedrijven hun voorbeeld zullen volgen. De ‘grote tien’ kunnen een grote impact hebben in de strijd tegen armoede, als ze hun kleinschalige producenten eerlijke en leefbare lonen betalen”, verklaart campagnemanager Monique van Zijl.

 

Aandacht voor klimaatverandering

Voor het eerst verdringt Unilever concurrent Nestlé van de eerste plaats. Het bedrijf dankt zijn sterke score aan een grotere aandacht voor de klimaatverandering, steun voor kleinschalige boeren en aandacht voor arbeidersrechten. Nestlé, de nummer twee dit jaar, wordt geprezen om zijn ondersteuningsprogramma voor vrouwen in cacaoplantages. Op de derde plaats staat Coca-Cola, een voorloper in het respecteren van landrechten en het ondersteunen van vrouwen, maar minder begaan met kleinschalige landbouwers volgens Oxfam. 

 

De belangrijkste vooruitgang boekte Kellogg’s op alle criteria. Danone daarentegen hinkt wat achterop, ondanks een duidelijk klimaatengagement.

 

De “Behind the Brands” rangschikking 2016: 

 1.  Unilever  74%
 2.  Nestlé  69%
 3.  Coca-Cola  57%
 4.  Kellogg’s  53%
 5.  Mars  49%
 5.  PepsiCo  49%
 7.  Mondelez  41%
 8.  General Mills  40%
 9.  Associated British Foods  36%
 9.  Danone  36%

(Bron: oxfam.org)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN