RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Penny houdt actie rond houdbaarheid

icon
Food11 augustus, 2015

Opnieuw impuls tegen verspillen

Met de actie maakt Penny de klant in haar 2200 discountsupermarkten opnieuw attent op het feit dat van de 82 kilo aan voeding die iedere Duitse consument jaarlijks weggooit, een aanzienlijk deel thuis in de afvalbak verdwijnt. Klanten vinden op de flyer alle initiatieven van Penny tegen voedselverspilling, aangevuld met praktische tips.

 

“Wij willen met de actie de consument opnieuw een impuls geven om levensmiddelen niet voortijdig weg te gooien. Penny verkoopt jaarlijks gemiddeld 99 procent van de producten, het overige deel gaat naar lokale maaltijdvoorzieningen. We zijn succesvol in het tegengaan van verspilling, maar willen dit resultaat zo mogelijk nog verbeteren samen met onze klanten. Vandaar dat we deze actie houden”, stelt Stefan Magel, hoofd marketing en verkoop bij Penny.

 

 

Bedrijfsbeleid tegen verspilling

De discountformule ontwikkelde een breed bedrijfsbeleid om voedselverspilling te beperken. De onderneming hanteert moderne prognosesystemen waarin ook weersvoorspellingen zijn betrokken. Automatische bestelsystemen – ondersteund door verkoopervaringen van winkelmedewerkers – leiden tot een correcte en nauwkeurige belevering van versproducten in de Penny-winkels.

 

Korte transportafstanden tussen distributiecentra en winkels, een gesloten koelketen van productie tot in het schap, een toenemend aanbod aan regionale producten en dagelijks aanleveren, moeten er verder nog toe bijdragen dat de verliezen in de versgroepen verder afnemen.

 

Ook medewerkers worden regelmatig opgeleid in het omgaan met voeding. Zo monitoren medewerkers in de winkel volgens afgesproken periodieke controles dagelijks de houdbaarheid en versheid van producten. Dat geldt ook voor controle op de wettelijk voorgeschreven temperatuur van winkelkoelingen en voor door de fabrikant geadviseerde stapelhoogte van producten in de koelmeubels.

 

Ook huismerkleveranciers

Naast maatregelen in winkels en distributiecentra betrekt Penny ook de leveranciers van de huismerken in het beleid tegen voedselverspilling. De discounter maakt hierbij gebruik van de expertise van het kwaliteitsmanagement van de REWE-groep. Deze afdeling, waar specialisten in diverse vakgebieden samenwerken, voert in het kader van de huismerken kwaliteitstesten uit – voor de totale REWE Group jaarlijks gemiddeld meer dan 26.000 onderzoeken.

 

Het concern werkt hierbij met zelflerende monitoringssystemen. Dat wil zeggen dat de producten die vaker uitvallen of kritisch zijn ook intensiever worden onderzocht. Producten van Penny die toch niet worden verkocht, gaan sinds 2007 naar ruim 900 lokale maaltijdvoorzieningen in Duitsland.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN