RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo slankt af: tot 2023 nieuwe herstructureringen

icon
Food18 februari, 2019

PepsiCo, producent van zowel Pepsi-cola als chips van Lay’s, lanceert een nieuw herstructureringsplan: de frisdrank- en snackproducent wil fabrieken sluiten en op personeelskosten besparen om de dalende winstgevendheid te stutten.

 

Winst zal dalen in 2019

Het Amerikaanse bedrijf verwacht dat de groei dit jaar zal vertragen: voor 2019 hoopt het bedrijf op een organische omzetgroei van zo’n 4%, maar het rekent er ook op dat de winst met 1% zal terugvallen. De producent van Quaker-muesli en Doritos-chips voorziet namelijk wisselkoersperikelen, vertragende economische groei en zwakker consumentenvertrouwen.

 

Afgelopen jaar boekte PepsiCo nog een omzetgroei van 2%, goed voor 64,7 miljard dollar (57 miljard euro) en een enorme winstgroei, met dank aan een eenmalig belastingvoordeel ter waarde van 3,4 miljard dollar (3 miljard euro). Aangezien het jaar voordien nog net het omgekeerde gebeurde – toen moest het 4,7 miljard dollar (4 miljard euro) bijbetalen aan de fiscus – is de vergelijkingsvoet voor 2019 dus erg ongunstig.

 

2,5 miljard voor herstructurering

Om die negatieve trend tegen te houden, zet PepsiCo zijn eerder ingezette herstructureringen verder. Nieuwe topman Ramon Laguarta, die Indra Nooyi vervangt aan het hoofd van de groep, verlengt het reorganisatieprogramma tot 2023 en kondigt ook nieuwe besparingsmaatregelen aan. Zo zullen er jobs worden geschrapt en is het ook de bedoeling dat sommige fabrieken zullen sluiten.

 

Wie getroffen zal worden, maakt het bedrijf nog niet bekend. PepsiCo trekt voor de herstructureringen tot en met 2023 wel al een som van 2,5 miljard dollar (2,2 miljard euro) uit. Al dit jaar neemt het bedrijf daar 800 miljoen dollar (700 miljoen euro) van op, wat erop duidt dat de snackmaker snel werk zal maken van de besparingen.

 

Ter vergelijking: vorig jaar werd 138 miljoen dollar uitgegeven voor de reorganisatie. Zo’n 70% van het voorziene budget zal bovendien naar ontslagpremies en andere personeelskosten gaan, laat de CFO weten. Hij spreekt ook de intentie uit om buiten de Verenigde Staten meer te gaan automatiseren.

 

Chips en cola blijven samen

Er zullen evenwel geen bedrijfstakken of -afdelingen worden afgestoten, stelt CEO Laguarta investeerders toch gerust. De nieuwe topman ziet ook geen reden om de snackafdeling en de frisdrankafdeling van elkaar te scheiden, een piste die eerder wel werd geopperd door beleggers en analisten.

 

In de Benelux heeft PepsiCo zowel productiefaciliteiten in België als in Nederland. Met fabrieken in Broek op Langedijk (Lay’s, Cheetos), Rotterdam (Quaker), Zaandam (Duyvis), een hoofdkantoor in Utrecht en een samenwerkende bottelarij Vrumona, is Nederland goed voor zo’n 630 medewerkers. In België is er een hoofdkantoor in Zaventem en zijn er fabrieken in Veurne (Lay’s, Cheetos, Doritos en Smiths) en Zeebrugge (Naked en Tropicana). Voor de Belgische tak werken net geen duizend mensen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN