RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo slankt af: tot 2023 nieuwe herstructureringen

icon
Food18 februari, 2019

PepsiCo, producent van zowel Pepsi-cola als chips van Lay’s, lanceert een nieuw herstructureringsplan: de frisdrank- en snackproducent wil fabrieken sluiten en op personeelskosten besparen om de dalende winstgevendheid te stutten.

 

Winst zal dalen in 2019

Het Amerikaanse bedrijf verwacht dat de groei dit jaar zal vertragen: voor 2019 hoopt het bedrijf op een organische omzetgroei van zo’n 4%, maar het rekent er ook op dat de winst met 1% zal terugvallen. De producent van Quaker-muesli en Doritos-chips voorziet namelijk wisselkoersperikelen, vertragende economische groei en zwakker consumentenvertrouwen.

 

Afgelopen jaar boekte PepsiCo nog een omzetgroei van 2%, goed voor 64,7 miljard dollar (57 miljard euro) en een enorme winstgroei, met dank aan een eenmalig belastingvoordeel ter waarde van 3,4 miljard dollar (3 miljard euro). Aangezien het jaar voordien nog net het omgekeerde gebeurde – toen moest het 4,7 miljard dollar (4 miljard euro) bijbetalen aan de fiscus – is de vergelijkingsvoet voor 2019 dus erg ongunstig.

 

2,5 miljard voor herstructurering

Om die negatieve trend tegen te houden, zet PepsiCo zijn eerder ingezette herstructureringen verder. Nieuwe topman Ramon Laguarta, die Indra Nooyi vervangt aan het hoofd van de groep, verlengt het reorganisatieprogramma tot 2023 en kondigt ook nieuwe besparingsmaatregelen aan. Zo zullen er jobs worden geschrapt en is het ook de bedoeling dat sommige fabrieken zullen sluiten.

 

Wie getroffen zal worden, maakt het bedrijf nog niet bekend. PepsiCo trekt voor de herstructureringen tot en met 2023 wel al een som van 2,5 miljard dollar (2,2 miljard euro) uit. Al dit jaar neemt het bedrijf daar 800 miljoen dollar (700 miljoen euro) van op, wat erop duidt dat de snackmaker snel werk zal maken van de besparingen.

 

Ter vergelijking: vorig jaar werd 138 miljoen dollar uitgegeven voor de reorganisatie. Zo’n 70% van het voorziene budget zal bovendien naar ontslagpremies en andere personeelskosten gaan, laat de CFO weten. Hij spreekt ook de intentie uit om buiten de Verenigde Staten meer te gaan automatiseren.

 

Chips en cola blijven samen

Er zullen evenwel geen bedrijfstakken of -afdelingen worden afgestoten, stelt CEO Laguarta investeerders toch gerust. De nieuwe topman ziet ook geen reden om de snackafdeling en de frisdrankafdeling van elkaar te scheiden, een piste die eerder wel werd geopperd door beleggers en analisten.

 

In de Benelux heeft PepsiCo zowel productiefaciliteiten in België als in Nederland. Met fabrieken in Broek op Langedijk (Lay’s, Cheetos), Rotterdam (Quaker), Zaandam (Duyvis), een hoofdkantoor in Utrecht en een samenwerkende bottelarij Vrumona, is Nederland goed voor zo’n 630 medewerkers. In België is er een hoofdkantoor in Zaventem en zijn er fabrieken in Veurne (Lay’s, Cheetos, Doritos en Smiths) en Zeebrugge (Naked en Tropicana). Voor de Belgische tak werken net geen duizend mensen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN