RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo voert strijd tegen landroof op

icon
Food19 maart, 2014

272.000 handtekeningen tegen landroof

De koerswijziging van PepsiCo is een opsteker voor Behind The Brands, de campagne waarmee Oxfam de tien grootste voedselmultinationals van de wereld wil aansporen om hun toeleverings- en productieketen duurzamer te maken en die al door ruim 272.000 mensen werd ondertekend.

 

PepsiCo belooft om een grondig onderzoek in te stellen naar zijn effecten van zijn handel in landen als Brazilië (waar PepsiCo de meeste suiker inkoopt), Mexico, Thailand en de Filippijnen. Het concern gaat ook bekendmaken in welke drie landen het de meeste grondstoffen koopt en belooft tevens de namen van haar grootste toeleveranciers van palmolie, soja en suikerriet bekend te maken.

 

Toeleveranciers stelen gronden van boeren

Palmolie, soja en suikerriet zijn drie van de belangrijkste grondstoffen die de wereldwijde strijd om land aanwakkeren. Sommige toeleveranciers van multinationals deinzen er niet voor terug om de gronden van lokale boeren in te palmen, zo blijkt uit een onderzoek van Oxfam.

 

“PepsiCo zegt toe een einde te gaan maken aan landroof in zijn leveringsketen. Toeleveranciers die hun ingrediënten willen verkopen voor de productie van Lays, Doritos en Pepsi zullen moeten aantonen dat zij hun grond op verantwoorde wijze verkregen hebben“, zegt Bert Dhondt, hoofd campagnes bij de Belgische afdeling van Oxfam-Solidariteit.

 

“Dit zou nooit gebeurd zijn indien honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen om bedrijven op te roepen de landrechten van mensen in hun leveringsketen te respecteren. Geen bedrijf is te groot om niet naar zijn klanten te hoeven luisteren. De voedselindustrie kan wel degelijk verbeteren als consumenten dat eisen”, aldus nog Bert Dhondt.

 

Coca-Cola en AB Foods

Met zijn aankondiging treedt PepsiCo in de voetsporen van grote concurrent Coca Cola, die in november 2013 al toezeggingen deed. Ook Associated British Foods (ABF) kondigde onlangs nieuw beleid af waarin zij het principe van geïnformeerde en in vrijheid gegeven toestemming (FPIC) onderschrijft. Hierdoor worden de landrechten van lokale gemeenschappen beter beschermd.

 

“We verwelkomen de stappen die PepsiCo nu heeft gezet. We gaan nauwlettend volgen hoe de toezeggingen van PepsiCo in praktijk worden gebracht. En wij blijven ons, samen met lokale partners, inzetten voor goede oplossingen voor de gemeenschappen in bijvoorbeeld Brazilië en Cambodja, die nog steeds vechten voor toegang tot hun land”, besluit Bert Dhondt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN