RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic springt over Jumbo op Nederlandse markt online boodschappen

icon
Food25 mei, 2021

In Nederland blijft Albert Heijn afgetekend marktleider op de online boodschappenmarkt. Picnic heeft Jumbo intussen van de tweede plaats verdrongen.

 

Penetratiegraad daalt opnieuw

Sinds 2015 onderzoekt het platform Supermarkt & Ruimte twee maal per jaar de ontwikkeling van online boodschappen doen in Nederland. Tegen de achtergrond van de coronacrisis zijn de bevindingen bijzonder interessant, aangezien de e-commerce in het algemeen een stevige duw in de rug kreeg door de pandemie.

 

Albert Heijn blijft de markt domineren. 41% van de respondenten geeft in de enquête aan daar zijn online boodschappen te doen. Picnic draagt de voorkeur weg van 27% van de online shoppers terwijl Jumbo marktaandeel verliest en terugvalt op 21%. Buiten de top-3 is Plus de snelste groeier.

 

De uitbraak van de coronacrisis heeft de groei van online boodschappen fors versneld. In de herfst van vorig jaar liep de penetratiegraad (het aandeel consumenten dat aangeeft wel eens online boodschappen te doen) op tot 29%. In de zopas gepubliceerde cijfers is de penetratiegraad opnieuw gedaald tot 26%. Niettemin neemt het online aandeel in de totale supermarktomzet nog steeds toe, vooral omdat consumenten ook steeds meer verse voeding online bestellen. In absolute cijfers bedraagt de totale online boodschappenmarkt zo’n 2,2 miljard euro.

 

Steden

Het succes van online boodschappen wordt wel sterk regionaal bepaald. In Noord-Nederland ligt de pentratiegraad op slechts 11%. Het zijn momenteel vooral de Randstad (28%) en de grote steden (27%) die het concept lijken te omarmen, schrijft Emerce.

 

Verder blijkt dat de klanttevredenheid over online boodschappen afneemt. Waaraan dat precies ligt is, niet meteen duidelijk. Mogelijk nemen de verwachtingen bij klanten toe, maar het kan ook zijn dat de sterke groei van de markt heeft geleid tot een mindere service.

 

Survival of the fittest

De verwachting leeft dat het online aandeel in de totale supermarktomzet ook de komende jaren zal blijven stijgen, zij het niet zo snel als afgelopen jaar. Toch wordt de online omzet voor supermarkten steeds belangrijker om hun marktaandeel te handhaven, waarschuwen de onderzoekers. “Het moment nadert dat het marktaandeel van online op een dusdanig niveau belandt dat er lokaal wel degelijk verstorende effecten kunnen optreden. In eerste instantie zal dit ertoe leiden dat supermarkten die nu al te maken hebben met onvoldoende locatiekwaliteit of onvoldoende aansluiten bij de lokale klantbehoeften (waaronder online), zullen zien dat exploitatie dusdanig verder onder druk komt te staan, dat sluiting onvermijdelijk is. In die zin draagt een groeiend online marktaandeel bij aan versnelling van een autonome trend: ‘survival of the fittest’.”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN