RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic haalt 250 miljoen op voor robot-distributiecentrum

icon
Food27 november, 2019

Onlinesupermarkt Picnic heeft 250 miljoen euro opgehaald bij zijn aandeelhoudersfamilies om een gerobotiseerd distributiecentrum te bouwen. Dat moet wekelijks 150.000 gezinnen van boodschappen kunnen voorzien.

 

Vooruitlopen op wat komen moet

De websupermarkt heeft in een nieuwe kapitaalronde 250 miljoen euro aan extra kapitaal opgehaald bij de familie-investeerders, die zo’n drie jaar geleden ook al 100 miljoen euro veil hadden voor de Nederlandse onderneming. Ook bank ABN Amro leent 50 miljoen euro extra aan de onlineboodschappendienst.

 

Picnic is immers bezig met de bouw van een gerobotiseerd distributiecentrum van 42.000 m² in Utrecht, op bedrijventerrein Lage Weide langs de A2. Over twee jaar moet het distributiecentrum in gebruik worden genomen. “Het is een investering die vooruitloopt op de groei die nog gaat komen”, zegt medeoprichter Michiel Muller over de plannen.

 

Het geautomatiseerde distributiecentrum voorziet ruimte voor de opslag van ruim 200.000 kratten met producten, onderverdeeld in drie temperatuurzones. Die producten worden er door robotkarretjes naar de honderd geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines gebracht.

 

“Minder sjouwen en tillen”

Volgens Picnic betekent het distributiecentrum extra werkgelegenheid in plaats van minder: “In ons nieuwe dc hebben we duizend mensen nodig, we groeien hard door. Het werk wordt wel gevarieerder en de mensen moeten minder sjouwen en tillen”, aldus Muller. “Medewerkers hoeven dan de krop sla alleen nog maar van het voorraadkratje in het klantkratje te leggen. Het scheelt een hoop gesjouw”, klinkt het nog.

 

Op dit moment werken ongeveer 4.000 medewerkers voor de boodschappendienst. In 2019 bereikte Picnic naar eigen zeggen 300.000 klanten in Nederland en Duitsland, goed voor een omzet van zo’n 300 miljoen euro. Het bedrijf geeft wel toe nog geen winst te maken. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN