RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Chocolatier Pierre Marcolini: “Automatisatie in retail is een ramp”

icon
Food12 februari, 2019

Chocolatier Pierre Marcolini zoekt maar één ding in zijn mensen: passie. “Automatisatie in retail is een nationale ramp”, is CEO Renaud Mazière daarom overtuigd. Op het eerste RetailDetail People Congress legt hij uit waarom retail juist om menselijkheid draait.

 

Verkopers mogen vooral niet verkopen

Alles draait bij praline- en patisseriemerk Pierre Marcolini rond geven en delen: de luxechocolademaker handelt in emoties en zoekt bij zijn medewerkers dan ook in de eerste plaats passie. In de eerste plaats? Nee, zelfs enkel en alleen, volgens Mazière: “Het enige wat ik wil, is passie. Het plezier om te delen: ervaringen, emoties, kennis… Verkopers in onze winkels brengen onze waarden over en delen de liefde voor het product.”

 

Onder de medewerkers in het bedrijf heerst dan ook een grote diversiteit. “Ik wil vooral niet dat onze winkelmedewerkers verkopen en allemaal op elkaar lijken. Onze verkopers zien er dan ook helemaal anders uit dan het oude cliché van de luxeverkoper, afstandelijk en koud. Als ik één waarde moet kiezen die ik de belangrijkste vind, is het passie voor de gastronomische herkomst van onze producten.”

 

“Ook onze knowhow exporteren we”

Het is met medewerkers net zoals met klanten, vindt Mazière: “We slagen erin mensen aan te trekken dankzij de sterkte van ons merk, onze ethiek en de kwaliteit van onze producten. En met kwaliteit bedoel ik niet alleen de smaak, maar ook de sociale dimensie en onze ecologische verantwoordelijkheid.”

 

Ethisch engagement is volgens de topman een belangrijke waarde bij Marcolini. Dat begint bij de herkomst van de bonen en het vakmanschap, maar moet ook doorlopen tot in het personeelsbeleid. “Ik ben niet zeker dat je mensen echt kan motiveren, maar je kan in ieder geval wel vermijden ze te demotiveren. We investeren daarom veel in ons management, zodat mensen een vertrouwensband hebben met hun managers en op hun beurt engagement, hulp en zelfs vriendschap terugkrijgen.” 

 

Aangezien Pierre Marcolini een internationaal groeiend bedrijf is, zijn er bovendien doorgroeimogelijkheden, zowel in de ateliers als in de retailtak. Op dit moment is er bijvoorbeeld iemand de nieuwe teams aan het opleiden in Dubai, waar de chocolatier pas van start is gegaan: “Ook onze knowhow exporteren we”, aldus Mazière.

 

“Automatisering? Over mijn lijk”

“De zelfscankassa’s die je steeds meer ziet opduiken, zijn een nationale ramp. Ik gruwel ervan.” Mazière is categoriek als het over automatisering gaat: “Over mijn lijk. Je hoeft bij mij zelfs niet te proberen. Het enige doel van de stad en de fysieke retail is momenten delen, menselijk contact uitwisselen.”

 

“Het internet kan wel visuele emoties leveren, en natuurlijk gemak, maar iemand die je het verschil tussen cacao uit Cuba of Ecuador uitlegt en die je vertelt hoe de smaken versterken als je het suikergehalte in chocolade vermindert, dat is onvervangbaar.”

 

Robotisering van menselijke jobs is een maatschappelijke fout die ons duur zal komen te staan eens de besparingen op korte termijn zijn uitgewerkt, meent de topman. “De luxesector is wat minder geraakt door automatisatie, maar zelfs in de hypermarkten vind ik het een ramp. Besparen op personeelskosten, terwijl ze vergeten dat klanten en medewerkers een en dezelfde zijn, leidt alleen maar tot meer werkloosheid voor een hele bevolkingsgroep. Als ze het dan hebben over de omschakeling naar waardevollere jobs, insinueren ze dat de caissière geen meerwaarde heeft. Ik ben er nochtans van overtuigd dat de kassamedewerker de énige meerwaarde is van de supermarkt. Hij of zij is er zelfs de letterlijke belichaming van.” 

 

Digitalisering is daarentegen wel een “formidabele” troef om internationaal te communiceren en het merk meer zichtbaarheid te geven. Het chocolademerk is zijn marketing dan ook sterk aan het digitaliseren. “Onze digitale groei is sterk, maar het ene sluit het andere niet uit. Maar als het resultaat van de digitalisering is dat medewerkers aan de dop zitten en klanten thuis blijven, dan mag dat geen maatschappijmodel worden. Ik geloof dat we in de toekomst logistieke obstakels moeten wegnemen, maar onze missie is mensen met elkaar in contact brengen en positieve emoties delen. Want dat is de bron van het geluk.”

 

 

Kom op 21 februari naar het People Congress van RetailDetail en leer hoe mensen het verschil maken bij Schoenen Torfs, Nespresso, Pierre Marcolini en meer. Klik hier voor tickets en meer informatie.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN