RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Colruyt wint, maar toch klappen krijgt

icon
Food20 juni, 2019

Ondanks zeer degelijke resultaten en een stijgend marktaandeel krijgt het Colruyt-aandeel ongeziene klappen op de beurs. Dat is voor de retailer echter geen reden om de strategie te wijzigen.

 

Alarmsignaal

De daling van de beurskoers is de grootste sinds de beursgang van de groep in 1977, weet De Tijd. Beleggers vinden het aandeel veel te duur in vergelijking met sectorgenoten en ze vrezen dat Colruyt Group de komende jaren de gevolgen zal ondervinden van verhevigde concurrentie op de Belgische markt, onder andere door de komst van Jumbo en de hoge ambities die Ahold Delhaize heeft uitgesproken. De groeivooruitzichten zouden beperkt zijn.

 

Nochtans waren de jaarcijfers goed, met stijgende omzet én winst. Bovendien groeide het marktaandeel van 31,8 naar 32,2%. De online omzet steeg tot 350 miljoen euro, of 5% van de totale verkopen (zonder brandstof). Je zou denken dat Colruyt goed gewapend is om de strijd aan te gaan met welke concurrent dan ook, maar waarnemers zien een alarmsignaal in het feit dat de winstmarge van de retaildivisie afgelopen boekjaar is gedaald tot 5,85% als gevolg van oplopende logistieke en personeelskosten. Dat cijfer is, voor alle duidelijkheid, nog altijd wereldtop, maar de dalende trend verontrust analisten wel.

 

Investeringen

Op een analistenpresentatie woensdag gaf de retailer meer duiding bij de jaarcijfers. Daar werd bevestigd dat de Belgische markt wellicht moeilijk zal blijven, met licht dalende volumes, toenemende grensaankopen en een prijsinflatie van 1,5%. De promotionele activiteit blijft intens, maar Colruyt is niet van plan om zijn langetermijnstrategie om te gooien. De groep blijft investeren in medewerkers en winkels, ook al zijn de marktomstandigheden uitdagend.

 

Colruyt gaat ook de investeringen opdrijven in marketingcommunicatie, automatisering en digitalisering. Qua fysieke expansie ziet de retailer potentieel voor 260 Colruytwinkels (nu zijn er 243). Alle winkels worden voorzien van elektronische schapetiketten om de prijzen efficiënter aan te passen. Naar eigen zeggen is de keten in België nog steeds 8 tot 10% goedkoper dan de belangrijkste concurrenten. Overigens heeft die analistenpresentatie de markt nog niet kunnen overtuigen: met de business zit het goed, maar de beurskoers brokkelt verder af.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN