RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Chaudfontaine niet meer in een blauwe fles zit

icon
Food3 maart, 2021

Tegen 2023 wil Chaudfontaine als één van de eerste bottelarijen van Coca-Cola European Partners (CCEP) volledig klimaatneutraal zijn. Het merk schakelt over op 100% gerecycleerde en heldere petflessen.

 

Geen nieuw plastic

Binnen de groep CCEP is Chaudfontaine een voorloper op het vlak van duurzaamheid. Sinds de acquisitie in 2003 investeerde Coca-Cola al 147 miljoen euro in het bedrijf. “Alles begint bij de bron,” zegt Achmed Boumrah, directeur van de bottelfabriek in Chaudfontaine. “Het water van Chaudfontaine dat je vandaag drinkt, is zestig jaar oud: zo lang doet het water er over in de bodem vooraleer het aan de bron ontspringt. Acties die we nu ondernemen, hebben een impact binnen zestig jaar.” Chaudfontaine doet er dan ook alles aan om de infiltratiezone van 250 hectaren rond de bron te beschermen: in een straal van 5 kilometer rond de bron werden alle stookolieketels weggehaald of beschermd, het gebruik van pesticides en nitraten in de lokale landbouw wordt strikt gecontroleerd, en het bedrijf investeerde in nieuwe leidingen, ventilatie en bewaking.
 

De waterproducent zet nu belangrijke stappen op verpakkingsvlak: de Chaudfontaine-flessen én de folie rond de multipacks bestaan als eerste in het Belgische Coca-Cola-portfolio voor 100% uit gerecycleerde en heldere pet. De typisch blauwe Chaudfontaine-flessen verdwijnen dus. “Transparante flessen bieden meer polyvalentie op recyclagevlak,” aldus Achmed Boumrah. “Men kan er nieuwe flessen van maken, maar ook andere producten.” Er wordt geen nieuw plastic meer gebruikt voor Chaudfontaine – behalve voor de dop en het label, maar ook dit wil het bedrijf in de nabije toekomst veranderen zodra het technisch mogelijk wordt. Daarnaast heeft Chaudfontaine ook glazen statiegeldflessen die tot 50 keer opnieuw kunnen gebruikt worden “Consumenten kiezen de verpakking die hen het beste uitkomt.”

 

Maximale CO2-reductie

In de bottelarij verloopt de productie steeds duurzamer. Het bedrijf gebruikt de restwarmte van het water – dat aan een temperatuur van 37°C opborrelt – om de productiehallen te verwarmen. Daarnaast maakt Chaudfontaine ook gebruik van zonnepanelen en waterkracht (de Vesder stroomt vlakbij). Samen zorgen deze duurzame systemen voor meer dan 15% van de totale energie. Daar stopt het niet: “We willen tegen 2023 één van de eerste klimaatneutrale sites in Europa worden. Daar zijn we erg fier op. Hiervoor gaan we maximaal voor CO2-reductie met plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen sterk te verminderen of te elimineren. Pas daarna zullen we de resterende CO2-uitstoot compenseren,” zegt Achmed Boumrah, die ook aangeeft dat de fabrikant rekent op een goede samenwerking met z’n leveranciers. Tegen 2040 wil heel de groep CCEP klimaatneutraal zijn over de volledige waardeketen.
 

Tot slot verduurzaamt Chaudfontaine ook het assortiment. Dank zij een nieuwe productietechnologie zijn er geen bewaarmiddelen meer nodig voor de limonades en gearomatiseerde waters. Ook lanceert het merk een assortiment biologische limonades. “Mensen vragen meer lokale en duurzame producten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN