RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wereldprimeur : Millésimes Alsace Digitasting®, internationale virtuele vakbeurs met wijnproeven vanuit huis

icon
Food19 april, 2021

(Publireportage) Het Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace (CIVA) organiseert van 7 t/m 9 juni 2021 de eerste ‘fysiek-digitale’ editie van de tweejaarlijkse wijnvakbeurs Millésime Alsace. Bezoekers ontvangen vooraf proefdoosjes met wijnen naar keuze, en kunnen daarvoor live proeven op afstand tijdens het virtuele event.

 

Nieuw concept, zelfde essentie

Millésimes Alsace werd in 2020 wegens COVID-19 geannuleerd, maar kan in deze nieuwe vorm dit jaar wél doorgaan. Millésimes Alsace DigiTasting® is de eerste grootschalige internationale vakbeurs die op deze wijze is georganiseerd. Het event is volledig gericht op professionals en bevat alle elementen die essentieel zijn voor een wijnbeurs, zoals live proeverijen, virtuele ontmoetingen, conferenties en masterclasses. Met 100 exposanten die elk 4 wijnen presenteren, staan er 400 wijnen op de lijst.

 

Proefboxen voor offline en online proeven

Bezoekers ontvangen voorafgaand aan het event proefboxen met mini flesjes die ze tijdens virtuele ontmoetingen met de producenten kunnen proeven. Deze worden van te voren gratis opgevraagd bij de producent(en) naar keuze. Elk van de 100 exposanten heeft 4 niet-mousserende wijnen geselecteerd die in glazen miniflesjes van 3cl worden aangeboden. En geheel volgens traditie zijn dit lange, slanke flesjes; flûtes d’Alsace! Om de kwaliteit en stijl te garanderen, worden de wijnen (in de kleine flesjes) gebotteld volgens een exclusief technologisch procedé in een inerte atmosfeer.

 

Op maat gemaakte selectie

Ter voorbereiding op de beurs, kunnen bezoekers via www.millesimes-alsace.com alle domeinen en hun wijnen ontdekken en uiteindelijk proefdoosjes opvragen van hun selectie.
 

Met behulp van een keuzesysteem maakt de bezoeker een selectie van de wijnen/producenten die het best aan zijn of haar criteria voldoet. Er kan zowel gefilterd worden op wijnen (kleur, suikergehalte, oogstjaar, druivenras, appellation, etc.) als specifieke kenmerken van de producenten (distributiecircuit, duurzaamheid, bestaande/gewenste exportlanden).

 

Verrassingselement

Zo’n op maat gemaakte selectie is natuurlijk efficiënt, maar onderdeel van een beurs is ook het doen van nieuwe ontdekkingen. Daarom krijgt de bezoeker naast de proefdoosjes van de geselecteerde producenten een extra doosje met verrassingswijnen.

 

 

Praten en proeven

Wijn proeven en praten over wijn is essentieel voor een wijnbeurs. Net als de voorgaande edities is  Millésimes Alsace ook dit jaar een plek waar wijnprofessionals van over de hele wereld – al proevend – eindeloos met elkaar van gedachten wisselen over de knowhow van producenten, druivenrassen en het diverse terroir van de Alsace. Dit kan bijvoorbeeld via de in het platform geïntegreerde communicatiefunctie. Virtuele afspraken met alle producenten mogelijk zijn mogelijk, ook als de bezoeker geen proefdoos hiervan heeft opgevraagd.

 

“De Elzas is veranderd en blijft zich verder omvormen! Een volledig wijngebied vindt zichzelf opnieuw uit, collectief, met ambitie. Dit is een aanzienlijke fundamentele verschuiving in alle aspecten: op het gebied van technologie, management, marketing en verkoop. Dit innovatieve DigiTasting® event is daarvan het meest recente voorbeeld. Na als eerste wijngebied massaal te hebben gereageerd op de eerste quarantaine, is de Elzas opnieuw de eerste die innoveert op het gebied van de beurzen. Wij zijn een klein wijngebied op wereldschaal, maar wij hebben ambities en zijn vastbesloten die waar te maken. De Elzas is rijk aan geschiedenis en vastberaden gericht op de toekomst.”

Didier PETTERMANN, Voorzitter

CIVA – Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace

 

“De huidige crisis mag geen excuus zijn, maar eerder een versnellende factor. De Elzas vernieuwt en wij doen mee. Met dit evenement willen wij een eeuwenoude knowhow verenigen met de nieuwste technologieën. Het digitale is geen doel op zich: het moet in de eerste plaats dienen om mensen samen te brengen en de virtuele wereld te laten samengaan met de fysieke wereld. Wijn is geen product als alle andere. Het is ongrijpbaar door de emoties die het met zich meebrengt en  oprecht door de wortels van zijn terroirs en de mannen en vrouwen die het maken. Millésimes Alsace DigiTasting® is de verzoening van het reële en het virtuele, voor een nuttige, efficiënte beurs vol mooie ervaringen, of u nu bezoeker of exposant bent.”

Philippe BOUVET, Directeur Marketing

CIVA – Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace

 

Verantwoord & made in Alsace

Millésimes Alsace DigiTasting® is in vele opzichten een verantwoord initiatief. Zo is het glas van de mini-flûtes oneindig recycleerbaar, is er geen reisverkeer van bezoekers en is de beurs geheel lokaal ontworpen en georganiseerd. Van het ontwerp van de proefdoosjes, tot het drukwerk en van de assemblages tot het bottelen; alles wordt uitgevoerd met lokale ambachtslieden en dienstverleners, binnen een straal van minder dan 75 km.

 

Deelnemen aan Millésimes Alsace DigiTasting®?

Inschrijven werkt als volgt:

#1 Gratis inschrijving op www.millesimes-alsace.com (alleen voor professionals).

#2 Ontvangst toegangsbewijs en persoonlijke codes.

#3 Ontdekken van 100 producenten en maken van een selectie.

#4 Bestellen van Alsace proefdoosjes (zolang de voorraad strekt):

Optie 1: 5 proefdoosjes = 4 naar keuze + 1 ‘ontdekkingsdoosje’ (5 domeinen, 20 wijnen)

Optie 2: 10 proefdoosjes = 8 naar keuze + 2 ‘ontdekkingsdoosjes’ (10 domeinen, 40 wijnen)

#5 Ontvangst gratis samples op het opgegeven adres om ze tijdens de beurs te proeven.

#6 Millésimes Alsace DigiTasting® : 7 t/m 9 juni 2021. Deelname aan de beurs via  www.millesimes-alsace.com

#7 Een jaar lang toegang tot het platform om nieuwe conferenties en wijnproeverijen bij te wonen, in contact te komen met andere producenten, etc.

 

Inschrijvingen op het platform www.millesimes-alsace.com

Bestellen van de proefdoosjes tot 2 mei 2021.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN