RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Prijsverschillen tussen België en Nederland steeds kleiner bij Albert Heijn

icon
Food2 augustus, 2019

Albert Heijn blijft in België sterk inzetten op prijscompetitiviteit: de prijskloof met Nederland wordt kleiner, bovendien blijken enkele A-merken zelfs significant goedkoper. Dat is niet enkel een gevolg van de btw-verhoging in Nederland…

 

Btw-verhoging

Met de belofte van ‘Hollandse prijzen’ kwam Albert Heijn naar België, maar misschien mogen we binnenkort spreken van ‘Belgische prijzen’: sommige categorieën en producten zijn nu gevoelig goedkoper in België en globaal worden de prijsverschillen kleiner. Dat blijkt uit een analyse van de prijsevolutie van bijna 15.000 referenties over de periode december 2018 tot augustus 2019 door dataspecialist Daltix op vraag van RetailDetail. Enkele merkfabrikanten hadden ons immers gewezen op forse prijsverlagingen bij AH België. 

 

Wat is er gebeurd? Zowel in België als in Nederland stegen de FMCG-verkoopprijzen sinds december, maar de stijging was veel groter in Nederland. Die trend is deels te verklaren door de btw-verhoging die Nederland begin dit jaar doorvoerde, toen het laagste tarief van 6% naar 9% ging. Alle retailers in Nederland verhoogden in de periode december-januari logischerwijs de prijzen en de prijskloof tussen beide landen over alle categorieën heen verkleinde daardoor van 3,3% naar 1,5%. Wanneer we gaan kijken naar specifieke categorieën en producten, zien we echter een sterk gemengd beeld.

 

Verzorging en bier

Opvallend is het grote prijsverschil in de afdelingen drogisterij en persoonlijke verzorging: deze producten zijn in België over het algemeen beduidend goedkoper dan in Nederland. Dat geldt ook voor de categorie bier, sterke drank en aperitieven en de categorie huishouden en huisdier. Die producten waren in januari al goedkoper in België en zijn sindsdien in verhouding nog goedkoper geworden. Ook in de categorieën frisdrank en zuivel werd AH België competitiever. 

 

Concreet zien we bijvoorbeeld dat haarmerk Elnett (van L’Oréal) in België 25% goedkoper is. Ook de merken Veet (20%), Durex (17%), L’Oréal (14%), Studio Line (11%), Colgate (11%) en Head & Shoulders (11%) zijn veel scherper geprijsd bij Albert Heijn België. 

 

Dat heel wat Belgische biermerken duurder zijn in Nederland, is niet geheel onlogisch. Het geldt onder andere voor La Chouffe (19%), Vedett (15%), Grimbergen (14%) en Duvel (12%). Meer opvallend is het prijsverschil voor Nutella (15%) en voor het budget-huismerk AH Basic (11% goedkoper in België). De meeste andere huismerken van Albert Heijn zijn wel degelijk lager geprijsd in Nederland. Ook bepaalde non-foodproducten, thee en kaas zijn er goedkoper.

 

Prijsperceptie

Op productniveau kunnen de prijsverschillen oplopen tot wel 60%. Een opmerkelijke case is bijvoorbeeld die van de Nutella Family-pot van 825 gram: die werd in Nederland wat duurder na de btw-verhoging, maar Albert Heijn verhoogde het product in juni nog eens fors in prijs (gevolgd door enkele concurrenten). Tijdens dezelfde periode voerde de retailer in België twee prijsverlagingen door. Het prijsverschil bedraagt daardoor momenteel wel 1,40 euro voor een pot (dit specifieke formaat is in België overigens enkel te verkrijgen bij AH en Match). We zien ook flinke prijsverschillen (meer dan 30%) voor producten als Pepsi Max, Whiskas kattenvoer, Gillette scheergel, Zwitsal babyshampoo, Nescafé Original, Evian mineraalwater, Bonduelle crispy maïs, Pampers Wipes, Always Ultra Normal of Dr.Oetker Ristorante Speciale.

 

Conclusie? Albert Heijn België is over alle categorieën heen niet significant prijsagressiever geworden in vergelijking met Nederland, rekening houdend met de btw-verhoging aldaar. Wel zet de retailer in op prijsverlagingen bij een selectie van producten, om een scherpe prijsperceptie te creëren. Algemeen zijn de Nederlandse supermarkten nog steeds goedkoper, maar niet voor elke categorie, en de verschillen worden kleiner.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN