RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Prijsoorlog supermarkten woedt ongenadig voort

icon
Food24 oktober, 2014

Efficiënt en mager

Dat is heel in het kort het dilemma van de Nederlandse supermarktbranche, zoals ABN Amro die schetst in de vandaag gepubliceerde sectorupdate retail. De bank concludeert dat de prijzenoorlog die in 2003 uitbrak met het grote prijsoffensief van Albert Heijn, eigenlijk nooit is opgehouden.

 

Waar de supermarktorganisaties in 2003 bij het begin van de strijd nog vet op de botten hadden, zijn ze nu verworden tot efficiënte distributiebedrijven die hun kostenstructuur al dusdanig hebben geoptimaliseerd, dat ze dalende omzetten en volumes niet meer door lagere kosten kunnen compenseren.

 

Door de voortdurende prijsconcurrentie zijn de marges mager en is de Nederlandse consument geconditioneerd geraakt op de laagste prijs. Door de prijsfixatie van retailers zijn volgens de auteurs van het rapport de wereldmarktprijzen bepalend geworden voor de supermarktprijzen.

 

Angst voor duurte-imago

Bij een stijging van de grondstofprijzen moeten de marge-arme supermarkten de consumentenprijs wel verhogen, maar bij een daling profiteerde alleen de consument. Want supermarktorganisaties, beducht als ze waren om vooral niet als te duur te worden bestempeld, vertaalden dit voordeel noodgedwongen in lagere consumentenprijzen.

 

Gevolg is een race to the bottom, met structureel lage marges en geen ruimte om te investeren in kwaliteit en service. Er was onder supermarktorganisaties ook geen animo om die investering te doen, uit angst dat dit de formule een duurte-imago zou geven. Discounters hebben echter al een sterke prijsperceptie en doordat zij wél in service en kwaliteit investeerden, kwamen veel servicesupers in de tang te zitten.

 

Uitweg die geen uitweg is

De enige uitweg uit dit dilemma is volgens de auteurs van het rapport investeren in innovatie, kwaliteit en service, maar in hun visie is ook deze uitweg afgesneden: “Het is onwaarschijnlijk dat dergelijke investeringen met het huidig prijspeil haalbaar zijn”, aldus het rapport, “Het is nog maar de vraag of de consument een eventuele prijsstijging zal accepteren.”

 

Voor de toekomst is de voorspelling somber: de prijsfixatie blijft bestaan en door promoties als tijdelijke pepmiddelen in te zetten blijft de kwalijke status quo gehandhaafd en is er geen zich op diversificatie en service. “Zolang iedereen dezelfde truc gebruikt, betekent dit dat niemand wint”, zo eindigt het rapport in mineur.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian eindigt expansiegolf in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN