RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Recordkwartaal voor Carrefour

icon
Food28 oktober, 2020

Met een vergelijkbare groei van 8,4% in het derde kwartaal heeft Carrefour naar eigen zeggen de beste prestatie neergezet sinds meer dan 20 jaar. De onlineomzet groeit zelfs met 65%. In België wint de retailer opnieuw marktaandeel.

 

Hogere klanttevredenheid

De groep boekte een omzet van 19,6 miljard euro in het derde kwartaal en slaagde er ook op de Franse thuismarkt in om positieve cijfers neer te zetten. De versnelde transformatie van de hypermarkten resulteerde in een vergelijkbare groei van 2,5%, ook de supermarkten (+4,9%) en de buurtwinkels (+5,3%) presteerden sterk. De retailer investeert in klanttevredenheid en dat loont, zegt topman Alexandre Bompard, die veel belang hecht aan een stijgende net promoter score.
 

In België bedroeg de vergelijkbare groei 5,4% en won de retailer opnieuw marktaandeel, net als in de voorbije kwartalen. De retailer investeert in het prijsimago met de ‘Gezonde Prijzen’ campagne die begin september gelanceerd werd. Ook in Spanje (+6,3%) zette de groep een sterke prestatie neer. In Italië echter (-8,0%) leed de omzet onder het wegblijven van toeristen, in Polen (-1,4%) leden de hypermarkten onder de dalende trafiek in winkelcentra en in Roemenië (+0,0%) speelden strikte reisbeperkingen de retailer parten. Een positieve uitschieter was Latijns-Amerika: in Brazilië noteerde Carrefour een recordgroei van wel 26% op vergelijkbare basis, in Argentinië was dat zelfs +41,4%). De omzet in Taiwan tot slot groeide met 0,6%.

 

Investeren in e-commerce en huismerken

Carrefour blijft prioriteit geven aan klanttevredenheid en prijscompetitiviteit. De retailer investeert ook in een uitbreiding van de e-commerce capaciteit met geautomatiseerde distributiecentra. Online boodschappen groeiden immers met meer dan 65%. Carrefour wil inzetten op zowel afhaalpunten (‘drives’) als thuislevering. België speelt zoals bekend een voortrekkersrol in de onlineplannen van de retailer: een exclusief partnership met softwarespecialist Food-X Technologies moet de productiviteit en de rentabiliteit van de e-commerce activiteiten gevoelig verbeteren.
 

Ook de verdere ontwikkeling van de huismerken en van het bio-aanbod is voor Carrefour een speerpunt. Daarnaast hamert topman Bompard op financiële discipline en kostencontrole. Ook blijft de groep openstaan voor gerichte overnames om z’n marktpositie te versterken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN