RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veelbetekenende cijfers uit het jaarverslag van Ahold Delhaize

icon
Food26 februari, 2020

De financiële resultaten maakte Ahold Delhaize al op 12 februari bekend, nu staat ook het volledige jaarverslag online. Wij lichten er enkele opmerkelijke cijfers uit.

 

78%

Dat is het rapportcijfer dat de retailgroep krijgt van zijn eigen medewerkers, op de vraag of Ahold Delhaize een inclusieve werkplek is. Dat is 4% beter dan in 2018. 54% van de 380.000 medewerkers zijn vrouwen. In de raad van toezicht is dat momenteel 33% en in de bestuursraad zal dat vanaf april 25% zijn: dan treedt namelijk de Britse Helen Weir toe, een financieel expert met ervaring bij onder andere Marks & Spencer en John Lewis. Van alle leidinggevende functies is 31% vrouwelijk.

 

1989

Het aantal winkels met zelfscanoplossingen binnen het Ahold Delhaize netwerk blijft stijgen: het zijn er nu 1989 van de in totaal wel 6967. De Amerikaanse keten Stop & Shop heeft al zelfscanners in 96% van haar winkels. Technologie is een belangrijke drijver voor de groep: over het hele jaar genomen gebruiken elke maand gemiddeld 5,4 miljoen shoppers een mobiele app van het bedrijf. 66% van de omzet wordt gegenereerd door houders van een getrouwheidskaart, recordhouder is Food Lion met 85%.

 

56.681 ton

Zo veel voedsel schonk Ahold Delhaize vorig jaar aan voedselbanken. Ook doneerde de retailer 17,5 miljoen euro aan gemeenschapsprojecten. Alle uithangborden van de groep engageren zich: in de VS neemt Food Lion deel aan het liefdadigheidsprogramma “Feeding America”: tegen eind 2025 wil de keten meer dan een miljard maaltijden weggeven. In Roemenië stimuleert de groep zijn medewerkers om deel te nemen aan vrijwilligersactiviteiten onder de noemer “12 Acts of Kindness”. Zopas maakte Ahold Delhaize nog hogere duurzaamheidsambities bekend: de strijd tegen voedselverspilling is daarin één van de prioriteiten.

 

48%

Dat is het aandeel gezonde producten dat de groep verkoopt onder eigen merken. Tegen 2021 moet dat 51% worden. Om de transparantie in de productieketen te verbeteren en de productinformatie vlotter beschikbaar te laken, zal Ahold Delhaize onder andere inzetten op artificiële intelligentie en blockchaintechnologie: eerst voor verse groenten en fruit, later ook voor zeevruchten en vlees. Ook gepersonaliseerde voedingsinformatie voor shoppers staat op de planning.

 

51 miljoen euro versus 3,5 miljard

Het eerste cijfer is de e-commerceomzet in België, het tweede die in Nederland. Een contrast om hoofdletter U tegen te zeggen. In België groeide online met 14,4%, vooral dank zij het succes van de bezorgdienst van Delhaize. In Nederland bedroeg de groei meer dan 30%. Dat de Nederlandse e-commercemarkt qua maturiteit al enkele stappen verder staat, is een understatement. Uiteraard zit er een vertekening in de cijfers: de omzet van bol.com wordt volledig aan de Nederlandse tak toegewezen. De retailer maakt geen apart cijfer bekend over de onlineomzet van Albert Heijn. Volgens Twinkle bedroeg die in 2018 al 565 miljoen euro, meer dan het tienvoudige dus van Delhaize in 2019.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN