RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailallianties geen bron van oneerlijke concurrentie, zegt Europa

icon
Food19 mei, 2020

Allianties tussen grote foodretailers hebben geen nefaste impact op de landbouwprijzen en evenmin veroorzaken ze hogere verkoopprijzen aan de consument, concludeert een nieuw onderzoeksrapport van de Europese Commissie.

 

Geen algemene conclusies

Zijn samenwerkingsverbanden zoals Coopernic (met o.a. Ahold Delhaize), AgeCore (met Colruyt, Intermarché en Edeka) of Eurelec (E. Leclerc en Rewe) funest voor de concurrentieverhoudingen op de voedingsmarkt? Niet volgens een nieuw rapport van het onderzoekscentrum van de Europese Commissie, dat vorige week werd gepubliceerd: het onderzoek vond geen bewijzen van systematische oneerlijke handelspraktijken in de voedselketen.

 

Het rapport kwam er op vraag van het Europese parlement: als gevolg van enkele openlijke handelsconflicten ontstond de afgelopen jaren namelijk ongerustheid over de mogelijk negatieve gevolgen van allianties tussen grote foodretailers in Europa. Inkoopverenigingen en andere samenwerkingsverbanden zouden het machtsevenwicht in de sector verstoren, waardoor landbouwers geen faire prijzen krijgen voor hun producten en ook (merk)fabrikanten onder een zware onderhandelingsdruk komen. Een afname van de onderlinge concurrentie zou ook hogere consumentenprijzen met zich meebrengen.

 

Dat alles lijkt echter niet het geval, al ziet het rapport wel grote verschillen tussen retailallianties en hoedt het zich voor algemene conclusies. De samenwerkingsverbanden versterken het concurrentievermogen van retailers, die minstens een deel van de verkregen voordelen doorspelen naar de consument. Consolidatie kan onder bepaalde omstandigheden mogelijk wel schade berokkenen aan toeleveranciers, maar de huidige regelgeving met betrekking tot oneerlijke handelspraktijken volstaat om zulke problemen aan te pakken.

 

Tegengewicht tegen multinationals

EuroCommerce, de stem van de Europese retail- en groothandelssector, juicht de conclusies toe. In een reactie aan European Supermarket Magazine zegt directeur Christian Verschueren dat retailers zulke allianties nodig hebben om competitief te blijven: “Retailers werken met lage marges. Allianties stellen hen in staat een tegengewicht te vormen tegen de sterkere onderhandelingspositie van grote leveranciers, en zo de consument de producten te leveren die hij wil hebben, tegen een redelijke prijs. De grote multinationale leveranciers opereren wereldwijd, behalen aanzienlijke marges en hebben de macht om voorwaarden te stellen in de toeleveringsketen. De meeste retailers zijn slechts in een beperkt aantal landen in Europa aanwezig en sluiten zich aan bij allianties om een redelijke onderhandelingspositie te verkrijgen en het voordeel door te geven aan de consument.” Verschueren wijst er ook op dat retailallianties bijdragen aan de totstandkoming van een echte Europese interne markt.

 

Else Groen, directeur van Independent Retail Europe (dat kleinere, onafhankelijke retailers vertegenwoordigt), zit op dezelfde lijn: “Allianties dragen ertoe bij dat onze Europese detailhandelsmarkt divers blijft, ze zijn dan ook een essentieel onderdeel van alle toeleveringsketens voor consumptiegoederen. Het belang voor de consumenten van lokale retailers in zowel landelijke als stedelijke gebieden werd tijdens de huidige coronacrisis opnieuw aangetoond.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN