RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GfK
  • Onderwerpen ConsumentengedragInflatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Retailers en fabrikanten overschatten het belang van prijsperceptie voor duurzame producten”

icon
Food12 oktober, 2022
Davy Van Raemdonck, GfK

Huismerken en discounters winnen in tijden van hoge inflatie, maar dat betekent niet dat prijs de enige drijfveer is voor aankopen, ziet GfK: op termijn blijft duurzaamheid een belangrijk thema voor merken en retailers.

Tijdelijke dip

De combinatie van exploderende energieprijzen en stijgende voedingsprijzen creëert vandaag een bijzondere situatie, zegt directeur Davy Van Raemdonck van onderzoeksbureau GfK. “Dit hebben we de afgelopen twintig jaar niet gezien. De factuur voor gas en elektriciteit wordt nu groter dan het totale FMCG-budget van gemiddeld 5700 euro op jaarbasis. Ongeveer 40% van de consumenten is bezorgd om hun financiële situatie: zij worden gedwongen om keuzes te maken en vertonen uitstelgedrag. Ze gaan meer prijzen vergelijken, producten in promotie kopen, switchen naar goedkopere producten en retailers…”

De gezinsuitgaven managen staat op één in de agenda van de consument. Toch blijft ook duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt: klimaatverandering staat nog altijd op drie in de prioriteiten. “We zien een tijdelijke dip: het gezinsbudget is nu de voornaamste zorg, maar we verwachten in de toekomst weer een groeiend enthousiasme rond klimaat en duurzaamheid. Dit thema blijft belangrijk voor bedrijven.”

Volumes onder druk

Opmerkelijk: uit de analyses van GfK blijkt een groot verschil in verwachtingen tussen consumenten en bedrijven. “Prijsperceptie voor duurzame producten wordt door de industrie overschat. Je hoeft daar dus niet in door te slaan, het is niet nodig om met promo’s te gaan goochelen. Uiteraard is de prijs belangrijk, maar niet zo belangrijk als retailers en fabrikanten wel denken.” Een deel van de consumenten is bovendien behoorlijk crisisresistent.

Welk shoppergedrag ziet GfK in FMCG? “De bezoekfrequentie zit nog steeds onder de pre-Covidniveaus en de gemiddelde waarde van het winkelmandje is nog steeds wat hoger. Maar de hogere besteding per shopper wordt nu gedreven door inflatie en niet meer door stijgende volumes: die staan onder druk.”

Merk versus huismerk

Meer details over wijzigend shoppergedrag in crisistijden, met onder meer de impact op verschillende doelgroepen en de verschuivende verhoudingen tussen A-merken en huismerken – die de retailers vandaag sterker dan ooit in de verf zetten – geeft Davy Van Raemdonck op 20 oktober, op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt in Antwerpen.

Ook op de mooie affiche die dag: inspirerende cases van Aldi, Pauwels Sauzen, Pietercil Delby’s en StepUp. Bovendien presenteert Luc Desmedt van LD&Co de resultaten van een exclusief onderzoek naar de strategische samenwerking tussen leveranciers en retailers in tijden van inflatie en prijsconflicten. Een bijzonder actueel thema… Reserveer nog gauw uw ticket!

Klik hier voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN