RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Retailers nemen de macht over van A-merken"

icon
Food16 maart, 2016

Grote retailers laten in toenemende mate in eigen fabrieken en volgens eigen specificaties produceren. Met deze strategie nemen retailers de macht over van A-merken, signaleerde Frans Fredrix tijdens het derde Nationale Private Labelcongres.

Eigen fabrieken

Fredrix noemde als voorbeeld Lidl, dat een eigen chocolade- en ijsfabriek heeft. Ook het Duitse Edeka opereert voor discountformule Netto een eigen deegwarenfabriek. Dan zijn er fabrieken zoals Dalli-Werke, de grootste wasmiddelenfabriek ter wereld in Stolberg bij Aken, die jaarlijks 120.000 ton wasmiddelen produceert voor discountmerken als Cien, W5 en Tandil. Afnemers zijn de grote Europese supermarktorganisaties, waaronder Aldi en alweer Lidl.

 

Wasmiddelen bezitten voor consumenten geen emotionele aspecten, meent voormalig algemeen directeur van inkooporganisatie Superunie Fredrix: “Consumenten zijn door programma’s als Kassa precies op de hoogte van de intrinsieke elementen van het product. Ze kiezen in toenemende mate op basis van intrinsieke ofwel rationele elementen: goede onderdelen, prima service, transparante herkomst, etcetera. Dit aankoopgedrag geldt voor steeds meer producten zoals verzekeringen, computers, auto’s en fietsen.”

 

Merken als Bolletje of Blue Band waren vroeger emotie, stelt hij vast: “De consument wist niet precies wat er in het product zat, maar het merk was goed en vertrouwd. Tegenwoordig is het vertrouwen van de consument in het product vooral gebaseerd op intrinsieke aspecten: het aantal koolhydraten, zoutgehalte, het keurmerk en of het product lactose- of glutenvrij is. Het merk wordt wat het vertegenwoordigt, bijvoorbeeld geen Friki, maar Beter Leven kip. Aldi en Lidl spelen hierop in door visproducten meer waarde te geven met het ASC-logo.”

 

Zelf produceren naar klantwens

Eigen productie wordt voor steeds retailers beschikbaar: “Supermarktformules zitten dicht op de consumenten en kunnen snel inspelen op voorkeuren. Iedere formule kan eenvoudig eigen producten laten produceren volgens eigen specificaties en met een eigen waardecreatie in smaak en verpakking: verrassend en net even anders dan het A-merk.”

 

Retailers worden daarbij geholpen door kwalitatieve fabrikanten, die steeds ruimere mogelijkheden bieden voor huismerkproductie. Fredrix: “Is die mogelijkheid er niet, dan bouwen supermarktorganisaties zelf productielocaties. Retailers nemen zo de macht over van A-merken”.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN