RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags prijsstijgingen
  • Bedrijven HeinzTesco
  • Onderwerpen FMCGInflatiePrijsconcurrentie
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ruzie tussen Tesco en Heinz: Brit zit met de gebakken bonen

icon
Food30 juni, 2022
Shutterstock

Bij Tesco zijn producten van Heinz, met zijn ketchup en bonen in tomatensaus nochtans een vaste waarde in Britse huishoudens, uit de rekken verdwenen. Door een prijsdispuut zijn er momenteel geen leveringen.

“Geen ongerechtvaardigde prijsverhogingen”

Het zit er bovenarms op tussen Tesco en Heinz. De Britse supermarktketen weigert de prijsverhogingen van de Amerikaanse ketchupproducent te aanvaarden, waardoor die momenteel geen nieuwe voorraden meer levert. In een toenemend aantal Tesco-supermarkten kunnen Britten daardoor al geen ketchup, bonen in tomatensaus of soep van Heinz meer vinden. De producten zijn nochtans basisitems in de voorraadkasten van veel Britten en Heinz is er onbetwiste marktleider.

Als marktleider in de Britse foodretail laat Tesco zich de eenzijdige prijsstijging echter niet welgevallen, zelfs niet van een grootheid als Heinz. “Wij zullen geen ongerechtvaardigde prijsverhogingen doorberekenen aan onze klanten”, aldus een woordvoerder van de supermarktketen tegenover BBC News. “Het spijt ons dat dit betekent dat sommige producten op dit moment niet verkrijgbaar zijn, maar we hebben genoeg alternatieven om uit te kiezen en we hopen dit probleem snel te kunnen oplossen.”

Soep tot 40% duurder

In de huidige context van hoge inflatie en sterk stijgende voedselprijzen, vindt Tesco dat het “meer dan ooit de verantwoordelijkheid heeft om ervoor te zorgen dat klanten de best mogelijke waarde krijgen”. In andere supermarkten zijn de prijzen voor Heinz-producten de laatste weken soms tot 40% gestegen, berekende The Grocer. Steeds meer Britse consumenten proberen te besparen door zichzelf een maximumbedrag op te leggen en Britten gaan vandaag ook gemiddeld minder naar de supermarkt.

Heinz verdedigt zich door te stellen dat de productiekosten omhoog zijn gegaan. Het bedrijf stelt dat het steeds naar oplossingen zoekt om producten voor ieders budget te voorzien, door te variëren in prijs, grootte en verpakkingen. De ketchupproducent heeft er vertrouwen in dat er snel een positieve oplossing komt met Tesco.

Fabrikanten houden been stijf

Het is dit jaar lang niet de eerste keer dat er conflict ontstaat tussen merkfabrikanten en retailers. Begin dit jaar was er nog een dispuut tussen Colruyt en producenten Nestlé en Ferrero, waarbij Nutella even uit de rekken verdween, in Frankrijk zette Jacobs Douwe Egberts de leveringen aan Intermarché stop en Colgate Palmolive had ook al ruzie met Tesco.

Lang duren de ruzies duren meestal niet, aangezien de kosten nu eenmaal stijgen en er “geen andere keuze” is dan ze te delen, zoals Kellogg eerder zei. Fabrikanten onderhandelen momenteel vanuit een sterke positie met de supermarkten, analyseerden we, en zijn ook niet bang om de leveringen stop te zetten indien nodig. Hoe snel de Britten hun ‘baked beans’ terugkrijgen en tegen welke prijs, valt dus af te wachtten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN