RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s juicht ondanks slechtste kerst in tien jaar

icon
Food7 januari, 2015

Toenemende prijsconcurrentie

De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft woensdag de resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal, dat eindigde op 3 januari 2015. De identieke omzet daalde met 1,7 procent, waarmee kerst 2014 voor Sainsbury’s het slechtste resultaat opleverde in tien jaar. De totale omzet (exclusief brandstof) daalde lichtjes met 0,4 procent. “Onze collega’s hebben fantastisch werk geleverd in hun dienstverlening aan de klanten tijdens de drukste tijd van het jaar”, reageert topman Mike Coupe echter.

 

“Goede omzetresultaten in een moeilijke markt”, zo vat de Britse retailer de prestaties in het jongste kwartaal samen. Wat er dan zo goed aan is? “Onze prestatie toont een verbeterende trend aan, kwartaal na kwartaal”, stelt Coupe. In het tweede kwartaal moest Sainsbury’s nog een 2,1 procent lagere identieke omzet rapporteren: dan is een daling van 1,7 procent inderdaad iets beter – al daalde in het eerste kwartaal de identieke omzet met slechts 1,1 procent.

 

Voor het vierde kwartaal, dat nu net is begonnen, verwacht Coupe eveneens een dalende identieke omzet. Dit komt door een nog steeds toenemende prijsconcurrentie, niet in het minst door Sainsbury’s zelf, dat recentelijk nog aankondigde dat het de komende drie jaren jaarlijks 150 miljoen pond (ruim 190 miljoen euro) investeert in prijsverlagingen.

 

Gemakswinkels groeien wel

Coupe baseert zijn optimisme op goede verkopen van kerstgerelateerde artikelen, met name van zijn top-huismerklijn Taste the Difference, waarvan de omzet met vijf procent groeide. “De trend van vaker en meer lokaal boodschappen doen zet voort, en we zagen de omzet in onze gemakswinkels met ruim 16 procent toenemen”, aldus Coupe.

 

Het is niettemin een trend – eerder verwoord door Waitrose-directeur Mark Price – die ook voor Sainsbury’s een keerzijde heeft, want klanten die frequenter en lokaler bij gemakswinkels boodschappen doen, bezoeken minder vaak de grote supermarkten. Net dat format vormt ook voor Sainsbury’s nog steeds de ruggengraat van de organisatie.

 

“Beste online Kerst tot nu toe”

Gemak en online zijn de kanalen die volgens Coupe het meest baat hebben gehad bij de drukte rond de kerst. “Met ruim zes miljoen transacties in de gemakswinkels in de week voor Kerst was 24 december jongstleden met een omzet van ruim 8 miljoen pond (ruim 10 miljoen euro) de drukste dag ooit voor onze gemakswinkels”, aldus de CEO. “Voor onze online levensmiddelenoperatie was deze Kerst onze grootste tot nu toe. In de drie dagen tot 23 december heeft ons online team ruim 110.000 orders verwerkt.”

 

Toch zal ook Coupe met weemoed terugdenken aan de kerst van 2012, toen Sainsbury’s met een identieke omzetgroei van 1,5 procent liefst 32 opeenvolgende kwartalen van identieke groei mocht rapporteren. Toen groeide de totale omzet in het kwartaal nog met 3,9 procent.

 

Downtrading

Een jaar later al, met kerst 2013, zette de daling in met een omzetgroei van 2,5 procent en een identieke omzet die met een uiterst mager plusje van 0,2 procent nagenoeg stabiel bleef. Een jaar later is de identieke omzet dus met 1,7 procent gedaald.

 

Bepaald geen reden voor champagne in de bestuurskamer van Sainsbury’s met andere woorden. Hoogstens een glaasje Taste the Difference Conegliano Prosecco, waarvan Tesco met kerst 2014 liefst 30 procent meer omzette. Voor champagne bezoeken steeds meer Britten andere winkels: typerend voor de downtrading van Britse consumenten, waarvan met name de grote serviceretailers als Sainsbury’s en Tesco de wrange vruchten plukken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 juni, 2025
    Delhaize organiseert wintereditie van foodfestival Wonderfood Adventure

    Après le succès de la première édition, Delhaize prévoit une suite pour le festival alimentaire Wonderfood Adventure : l'édition hivernale de novembre proposera à nouveau un voyage à travers quatre univers thématiques, du frigo au potager.

  • icon
    Food11 juni, 2025
    Derde keer, goede keer voor Jumbo in Geel?

    Nadat de vergunning al twee keer vernietigd werd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen, geeft de deputatie van de provincie Antwerpen opnieuw groen licht voor een Jumbo supermarkt in Geel. Definitief?

  • icon
    Food11 juni, 2025
    Hypermarkt verdwijnt, convenience wint: wie profiteert van de exit van Cora?

    Met de stopzetting van Cora maken de retailers zich klaar voor een herschikking van de marktaandelen. Maar wie zal de vruchten plukken? En wat vertelt het over de Belgische foodmarkt?

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN