RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s opent eerste kassaloze winkel

icon
Food30 april, 2019

In Londen heeft supermarktketen Sainsbury’s haar eerste kassaloze winkel geopend. Je scant er zelf je boodschappen en betaalt via de smartphone, zonder dat er nog een kassa aan te pas komt.

 

Helemaal geen kassa’s meer

Sainsbury’s mag zich voortaan de eerste Britse retailer noemen met een winkel zonder kassa’s. In een gemakswinkel aan Holborn Circus in Londen hebben alle kassa’s plaats geruimd voor mobiele zelfscan: consumenten scannen er hun boodschappen met de SmartShop-app en kunnen betalen door een QR-code te scannen bij de uitgang. Ze worden dan meteen naar de betaalomgeving in de mobiele app gebracht om af te rekenen.

 

Hetzelfde systeem wordt al in verschillende supermarkten in binnen- en buitenland toegepast, waaronder sommige Spar-winkels in België, bij AH to Go en sinds kort ook in een Atelier Fresh-vestiging van Delhaize in Brussel. Meestal krijgen klanten evenwel nog de keuze of ze langs de traditionele kassa gaan of het mobiele systeem gebruiken. In het Verenigd Koninkrijk is het echter voor het eerst dat er simpelweg geen kassa’s meer zijn.

 

Experiment van drie maanden

Voor wie toch liever cash betaalt of vragen heeft, is er enkel nog een helpdesk in de check-outzone. Een onbemande winkel is het dan ook niet, benadrukt Sainsbury’s: de medewerkers hebben nu meer tijd om klanten te helpen en om de rekken aan te vullen, klinkt het. Voorlopig ziet Sainsbury’s de winkel nog vooral als een experiment, dat drie maanden loopt. Als er toch nood blijkt aan fysieke kassa’s, kunnen deze gewoon weer worden teruggezet. 

 

Al sinds augustus 2018, in navolging van Amazon Go en de geruchten dat het concept ook naar het VK zou komen, doet Sainsbury’s onderzoek naar digitale kassasystemen. De keten heeft toen de eerste in-app mobiele betalingen in haar winkels gelanceerd en de technologie is nu in gebruik in acht gemakswinkels over heel Londen. 

 

Innovatie bij Argos

Ook Argos, de non-foodformule van de groep, doet aan vernieuwing: in het Londense Dulwich heeft de keten haar eerste afhaalwinkel geopend, bericht Internet Retailing. Shoppers bladeren er door het aanbod en betalen voor hun bestelling via tablets, waarna ze hun bestellingen ophalen bij een nieuw type afhaalkiosk. Voor klanten die contant of met de kaart willen betalen, blijven hier wel nog kassa’s.

 

“Na bijna 300 Argos-afhaalpunten in Sainsbury’s-supermarkten te hebben gelanceerd, maken we het gemakkelijker en handiger voor klanten om meer boodschappen onder één dak te doen. We blijven innovatieve nieuwe indelingen testen en met de lancering van onze eerste selfservice digitale winkel bieden we shoppers een snellere manier om te betalen en krijgen onze collega’s meer tijd om klanten te bedienen en te helpen. We zijn verheugd om te horen wat zij vinden van onze nieuwste innovatie”, zegt topman John Rogers. 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN