RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s snijdt in eigen vlees

icon
Food10 juni, 2015

Identieke omzet daalt ruim 2% in eerste kwartaal

Ook het nieuwe boekjaar is voor Sainsbury’s teleurstellend begonnen. Door prijspromoties snijdt Sainsbury’s immers in eigen vlees, wat extra pijnlijk is als desondanks bestaande klanten wegblijven of minder besteden.

 

 In het eerste kwartaal dat eindigde op 6 juni 2015, moest de Britse retailer genoegen nemen met minder omzet vergeleken met het eerste kwartaal van het ook al tegenvallende boekjaar 2014-2015. In het eerste kwartaal daalde de totale omzet met 0,6 procent en ging de identieke omzet zelfs met -2,1 procent onderuit.

 

Tanken bij Sainsbury’s is niet interessant

De vanochtend gepubliceerde cijfers betekenen het zesde opeenvolgende kwartaal waarin Sainsbury’s een dalende omzetontwikkeling moet rapporteren. Over het volledige boekjaar 2014/2015 daalde de totale omzet van de derde Britse foodretailer met 0,2 procent en moest het op identieke basis zelfs 1,9 procent toeleggen – exclusief brandstofverkopen. Inclusief brandstof waren de jaarresultaten nog slechter, met een twee procent lagere omzet en een identieke omzet die 3,6 procent daalde.

 

De verkoop van goedkope brandstof is vaak een middel voor supermarkten en hypermarkten om extra klanten te trekken, maar dat werkt klaarblijkelijk niet bij Sainsbury’s. Ook niet in het jongste kwartaal, waarin het weliswaar haar 300e tankstation opende, maar waarin de omzet inclusief brandstof nog forser daalde dan de reguliere supermarktomzet: in totaal met liefst 2,3 procent (exclusief brandstof was dat -0,6 procent) en op identieke basis daalde de omzet inclusief brandstof met 3,7 procent (exclusief brandstof was dat -2,1 procent).

 

Meer volume en transacties, maar minder omzet

Tanken bij Sainsbury’s is klaarblijkelijk niet interessant genoeg om extra klanten te lokken. Is shoppen bij Sainsbury’s dat dan wel? “We staan bekend om ons gevarieerde assortiment en om onze kwaliteit nog eens te benadrukken hebben we eerder al aangegeven dat we investeren in een verbeterde kwaliteit van 3.000 van onze huismerkproducten”, zegt chief executive Mike Coupe in een persverklaring. “We willen concurrerend blijven en het is bemoedigend om te zien dat enkele belangrijke operationele waarden een positieve ontwikkeling te zien geven.”

 

De positieve operationele ‘metrics’ waarnaar Coupe verwijst, zijn groei van het verkochte volume en het aantal transacties. Nu staat Coupe bekend om zijn optimisme, maar juist in combinatie met een afnemende totale en identieke omzet, kan groei van het aantal verkochte items en het aantal transacties er alleen maar op duiden dat klanten per winkelbezoek veel minder besteden. De prijspromoties weten de omzet onvoldoende op te krikken en zorgen voor uitholling van het rendement.

 

Hopen op online en gemak

De druk op de omzet en het rendement in de kernactiviteit van supermarkten hoopt Sainsbury’s voor een deel te compenseren via de gemakswinkels en door de groei van online. De gemakswinkels noteerden volgens Sainsbury’s een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Tien gemakswinkels voegde Sainsbury’s toe, drie gingen er zicht en vier werden verbouwd. Dat is met een netto-toename van zeven winkels iets dynamischer dan de supermarktoperatie, die in aantal niet groeide in het kwartaal.

 

De online operatie kende in het eerste kwartaal opnieuw een recordweek, waarin Sainsbury’s 256 duizend online orders verwerkte. “We hebben nu twintig ophaalpunten in bedrijf en we liggen op schema om eind 2015 honderd ophaalpunten operationeel te hebben”, aldus Coupe, die ook in het bezorgen van online blijft investeren. “We hebben het aantal bezorgtijden die klanten kunnen kiezen vergroot, waardoor onze klanten meer flexibiliteit krijgen. We blijven investeren in ons brede aanbod aan producten en services, en in onze verschillende aankoopkanalen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN