RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s stelt opnieuw teleur

icon
Food17 maart, 2015

Topman blijft toch optimistisch

Dit is ook het vijfde opeenvolgende kwartaal waarin de derde Britse retailer een dalende omzet moet melden. In het boekjaar 2014/15 daalde de identieke omzet ook al met 1,1% in het eerste kwartaal, 2,8% in het tweede kwartaal en 1,7% in het kwartaal drie.

 

Begin dit jaar, met de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal waarin de belangrijke Kerstperiode valt, zag bestuursvoorzitter Mike Coupe in een optimistische bui nochtans nog een lichtpuntje: de kerstverkopen waren minder slecht dan verwacht. Via de gemakswinkels en online zette Sainsbury’s zelfs meer om met Kerst, juichte Coupe. En gezien het beroerde tweede kwartaal, was de 1,7 procent lagere identieke omzet in het derde kwartaal volgens de bestuursvoorzitter alweer een verbetering.

 

Ook nu houdt de CEO de moed erin door te wijzen op de effecten van de structurele prijsverlagingen van 1100 artikelen, en het beleid van Sainsbury’s om minder prijspromoties te doen en meer op vaste lage prijzen te communiceren. “In het vierde kwartaal hebben we een volumestijging in levensmiddelen gezien en een gemiddelde groei van ruim drie procent in de omzet van de 1100 producten die we in prijs hebben verlaagd”, aldus een optimistische Coupe in een verklaring. “Omdat we de prijzen hebben verlaagd en ons promotiebeleid vereenvoudigd, hebben we het aantal identieke transacties in het kwartaal zien groeien omdat nieuwe klanten ontdekken wat we aan waarde te bieden hebben.”

 

‘Sainsbury’s zal beter presteren dan de concurrentie’

Het aantal transacties mag dan wel toenemen, feit is dat elke klant minder bij Sainsbury’s besteedt: de omzet in het vierde kwartaal daalde immers zowel op identieke basis (-1,9%) als in totaal (-0,3%). Zelfs de optimistische bestuursvoorzitter moet erkennen dat de vooruitzichten bepaald niet rooskleurig zijn: “We verwachten dat de markt voor de nabije toekomst erg uitdagend zal blijven”, aldus Coupe, die de verwachting uitspreekt dat Sainsbury’s ondanks de structurele deflatie en prijsdruk beter zal presteren dan de concurrentie van andere supermarktretailers.

 

Dit baseert Coupe op de investeringen die de retailer heeft gedaan in de kwaliteit van verse voeding en in de positieve omzetontwikkelingen in Sainsbury’s gemakswinkels en online. In het vierde kwartaal opende Sainsbury’s 23 nieuwe gemakswinkels en verbouwde het 14 gemakslocaties. “De groei van 14 procent in onze gemakswinkels is een sterke prestatie”, aldus Coupe.

 

“Online zagen we het aantal bestelingen met 14 procent toenemen, met een weekrecord van liefst 245.000 online orders.” Sainsbury’s zal dit jaar click & collect uitrollen naar honderd ophaallocaties voor online bestelde levensmiddelen. Een ander initiatief waar Coupe naar verwijst, is de samenwerking met de non-food retailer Argos, die in tien supermarkten van Sainsbury’s digitale winkels zal openen.

 

Hoewel Sainsbury’s pas op 6 mei de voorlopige resultaten over het hele boekjaar 2014/15 bekend zal maken, geven de kwartaalcijfers alvast een indicatie van hetgeen het volledige boekjaar Sainsbury’s heeft gebracht. Die jaarcijfers zullen weinig reden tot optimisme geven, want de identieke verkopen (exclusief brandstof) zijn ook voor het volledige boekjaar met 1,9% gedaald en ook in absolute zin daalde de omzet (-0,2%).

 

De heilige graal van de Britse foodretail

Het is dus nog even wachten op de positieve draai die Coupe tegen die tijd aan de jaarcijfers zal geven. Mocht zijn voorspelling uitkomen dat Sainsbury’s beter zal presteren dan de directe concurrenten van service-supermarktretailers, dan zal dat toch een magere troost zijn. “Bij ons gaat het slecht, maar bij de anderen nog véél slechter” is geen boodschap die beleggers blij zal maken.

 

Net zoals de andere grote supermarktretailers in Groot-Brittannië moet Coupe op zoek naar een strategie om Aldi en Lidl het hoofd te bieden, zonder evenwel in de val te trappen van ongebreidelde prijspromoties die het rendement uitholt en die snel is te kopiëren. Dat is op dit moment de heilige graal van de Britse foodretail waar de bazen van Sainsbury’s, Asda, Tesco en Morrisons allemaal naarstig naar op zoek zijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN