RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s vecht in de rechtszaal en op Twitter met Tesco

icon
Food30 oktober, 2013

#valueofvalues

De actie van Sainsbury’s is opvallend, omdat het hier om de derde grootste Britse retailer gaat, die al vele kwartalen op rij beter presteert dan de kwakkelende marktleider Tesco. Doorgaans zijn het bedrijven die aan de verliezende hand zijn die – bij gebrek aan eigen slagkracht – dan maar de autoriteiten inschakelen om hun eigen gelijk op te eisen.

 

Ook de vorm van de aanklacht is echter opvallend: naast de officiële gang naar de juristen van de Advertising Standards Authority (ASA) vraagt Sainsbury’s ook het Twitterende publiek om zich over de eerlijkheid van Tesco’s producten- en prijsvergelijking uit te spreken onder de hashtag #valueofvalues.

 

Het steekt Sainsbury’s immers dat Tesco’s Price Promise – waarmee de marktleider de laagste prijs belooft voor zowel A-merken als huismerken, door te vergelijken met ASDA, Sainsbury’s en Morrison’s – puur over prijs gaat en geen waarde bij de prijsvergelijking betrekt. Juist bij de huismerken levert dit volgens Sainsbury’s een oneerlijke vergelijking op.

 

Mineraalwater of kraanwater

“Tesco stelt ten onrechte dat ethische en duurzame waarden, zoals fairtradeproducten of MSC-gecertificeerde vis, maar een klein onderdeel uitmaakt van de overwegingen van de klant”, zegt Sainsbury’s commercieel directeur Mike Coupe. “Dat zou volgens Tesco met name voor de goedkope value-labels gelden, maar niets is minder waar.”

 

Zo vergelijkt Tesco de prijs van haar ‘Everyday Value’-thee die niet Fairtrade is, met Sainsbury’s Basics-thee die wél een Fairtrade-certificering heeft. En ook het mineraalwater van Sainsbury’s Basics zet Tesco af tegen het eigen Every Day Value water, dat volgens een geërgerde Sainsbury’s gewoon uit de kraan komt.

 

86% van de Britten wil de waarde weten

“Meer dan ooit staan consumenten open voor waarden, zoals ethisch gemaakte producten en de herkomst ervan, en dat geldt ook voor de lageprijslabels”, stelt Coupe. Hij verwijst naar een onderzoek dat Sainsbury’s in augustus dit jaar het heeft laten uitvoeren door het onafhankelijke bureau HPI.

 

HPI vroeg klanten van alle grote Britse supermarkten of zij vinden dat bij prijsvergelijkingen ook overwegingen als herkomst van producten en ethische en duurzaamheidscriteria moeten worden gemeld en in de prijsvergelijking moeten worden betrokken. Hierop reageerde volgens de studie 86% van de Britse supermarktklanten positief.

 

Vandaar ook dat Sainsbury’s er het volste vertrouwen in heeft dat het op Twitter veel bijval zal krijgen van consumenten, die het verschil tussen prijs en waarde zouden kennen. Of het ASA dezelfde mening is toegedaan, is evenwel nog afwachten. Nog afgelopen zomer stelde het ASA Tesco immers in het gelijk betreffende de prijsvergelijkingen. Het is die beslissing die Sainsbury’s nu opnieuw aanvecht, met een rechtszaak als uiteindelijk gevolg.

 

Met de commercieel zeer belangrijke periode van kerst- en nieuwjaarsperiode in het verschiet, wil het – nochtans goed presterende – Sainsbury’s blijkbaar verlost zijn van Tesco’s prijsvergelijkingen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN