RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Schwarz heeft ambitieuze groeiplannen met Lidl

icon
Food19 juni, 2015

Van 79 naar 100 miljard omzet in 2020

Vandaag verschijnen grote interviews met Klaus Gehrig in de Duitse bladen Manager Magazin en Lebensmittel Zeitung. Het is een opmerkelijk media-offensief van de anders zo gesloten Schwarz Gruppe, dat naast de Lidl-discountsupers ook compacte hypermarkten onder de formulenaam Kaufland exploiteert. 

Op dit moment is de totale wereldwijde omzet van Schwarz ruim 79 miljard euro, maar de doelstelling is om 100 miljard euro te bereiken in 2020. Dat is een zeer ambitieus plan, waarvoor Schwarz in eerste instantie haar succesvolle discountformule Lidl in stelling brengt. Lidl is in 28 Europese markten vertegenwoordigd en het is opvallend dat de discountformule ook actief is in kleine Europese consumentenmarkten, zoals Malta of Litouwen.

 

In 2018 echter, zal Lidl de eerste winkels openen in de Verenigde Staten. Daarmee boort de Duitse discounter een enorme nieuwe groeimarkt aan. Tenminste, als de formule daar net zo goed aanslaat als in het Verenigd Koninkrijk.

 

10.000e Lidl nog dit jaar

Expansie is belangrijk in het realiseren van Schwarz groeiambities, maar daarbij hoort ook het onderhouden van het bestaande filiaalnet en van de organisatie. “We willen met Lidl in onze huidige markten sterker worden, we willen naar nieuwe markten expanderen en we zullen Kaufland gaan reorganiseren”, zo schetst Gehrig de drie prioriteiten van Schwarz. “Bovendien zal de gehele Schwarz Gruppe een cultuurverandering ondergaan.”

 

In de bestaande markten zullen Lidl-filialen kleiner dan 1000 vierkante meter worden vervangen door grotere winkels. Groter en moderner is het devies en Lidl is van plan om in de modernisering van het bestaande winkelnetwerk miljarden euro’s te investeren. Daarnaast zal Schwarz het aantal Lidl-winkels in de landen waar de discounter nu al operationeel is, verder opvoeren. Naar verwachting zal de tienduizendste Lidl dit jaar worden geopend.

 

Lidl expandeert, Kaufland reorganiseert

Van de plannen om met Lidl in de VS van start te gaan, maakt Schwarz Gruppe al lang geen geheim meer. “We willen stapje voor stapje de Amerikaanse markt betreden”, zegt Sven Seidel, directeur van Lidl in Manager Magazin. “De Amerikaanse markt is een grote kans voor ons.” Naar verluidt investeert Schwarz ruim 180 miljoen euro om in de Amerikaanse staat Virginia van start te gaan, om van daaruit in eerste instantie naar zo’n honderd filialen te groeien.

 

Met Kaufland gaat Schwarz echter niet op de expansietoer. Het blijft aanwezig in de zeven landen waarin Kaufland nu is vertegenwoordigd. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 breidde Schwarz deze prijsagressieve hypermarktformule eerst uit in de voormalige DDR, om vervolgens in zes landen in Centraal- en Zuidoost-Europa actief te worden. Vooral bij de 640 Kauflandfilialen in Duitsland worden de assortimenten afgeslankt en de kostenniveaus weer op peil gebracht, zodat de exploitant van grote discountstores een goed rendement zou gaan behalen.

 

Schwarz moet efficiënter worden

Kaufland krijgt een nieuwe structuur, waarbij het zich veel meer op de verschillende regio’s gaat richten. De hypermarktformule van Schwarz ondervindt veel concurrentie van Duitse supermarktorganisaties die via hun regionale organisatie dichter bij de klanten staan. Dat wil Schwarz Gruppe nu ook met Kaufland bewerkstelligen.

 

Als organisatie zal de Schwarz Gruppe ook de operaties van Lidl en Kaufland veel beter op elkaar afstemmen. Daarbij worden onnodige doublures in het management van beide operaties verwijderd, om efficiënter te worden. “We moeten het bedrijf zo organiseren, dat we de synergiën in onze onderneming optimaal benutten”, zegt Gehrig tegen Lebensmittel Zeitung. Wel maakt hij een uitzondering voor één vitaal onderdeel van de organisatie: de inkoop.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Spaans Eroski houdt koers dankzij AI en huismerken

    Ondanks hogere kosten, eindigde supermarktgroep Eroski het kwartaal met meer winst. Dat dankt de marktleider in Baskenland en Galicië naar eigen zeggen aan promoties, private label en data-analyse.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Fairtrade Belgium wil versnelling hoger na groeijaar

    Fairtrade groeit gestaag, al blijft systemische verandering uit. Bananen en cacao hebben zo'n 20% marktaandeel, maar Belgen drinken nog te weinig fairtrade-koffie. "Tijd voor actie", meent Faitrade Belgium.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN