RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zes voedingstrends voor 2025

icon
Food18 februari, 2016

Zes grote trends bepalen de toekomst voor de voedingsindustrie tegen 2025. Dat zegt Christophe Jouan, CEO van The Future Foundation, een onafhankelijk trendbureau gevestigd in Londen. 


1. Genieten, maar met mate

Consumenten verwennen zichzelf nog steeds graag met lekkere voeding en dranken, maar toch in iets mindere mate dan voordien. De ontwikkelde wereld wordt meer en meer een “samenleving van soberheid”, meent Christophe Jouan. Genieten blijft belangrijk, maar het gebeurt op een meer gecontroleerde manier. Het blijft wel een belangrijke marketingtool. 

 

2. Voeding is brandstof én fun

Er ontstaat een tweespalt tussen enerzijds mensen die voeding zien als brandstof voor hun lichaam en anderzijds mensen die graag eten. De eerste groep biedt potentieel voor voedselvervangers zoals Soylent, die aan de dagelijkse voedingsbehoeften van het lichaam voldoen zonder meer. Maar dat is een erg beperkte doelgroep (9% van de bevolking), dus plezier en smaak blijven belangrijk. 

 

3. Convenience, een blijver

De conveniencetrend zet zich door, maar gemaksvoeding wordt wel gezonder. Er zijn mogelijkheden voor fabrikanten en retailers die partnerschappen aangaan met de juiste start-ups, volgens Jouan, waarbij hij onder andere verwijst naar HelloFresh.

 

4. Nieuwe proteïnen: de opkomst van de flexitariër

Vlees ligt steeds meer onder vuur, zowel vanuit gezondheidsoogpunt als vanuit ecologisch perspectief. De wetenschap biedt uitzicht op laboratoriumvlees, dat binnen tien jaar de eerste commerciële toepassingen zou kennen. De vleesverkoop zal licht afnemen in het westen, maar neemt toe in groeilanden.

Slechts 7% van de consumenten eet vegetarisch of veganistisch, en 24% is niet van plan om z’n vleesconsumptie te matigen. De grote meerderheid blijft dus vlees eten, maar neemt wel een meer flexibel eetpatroon aan met af en toe vlees naast andere alternatieven. 

 

5. Compensatiegedrag wordt mainstream

Deze trend hangt nauw samen met de vorige. Consumenten die minder vlees eten, willen zichzelf dan wel trakteren op vlees van topkwaliteit wanneer ze het wél eten. Daar liggen enorme kansen, voorspelt Jouan. 

 

6. Bijkomende voordelen van voeding

Tot slot zal voeding tegen 2025 steeds meer worden geassocieerd met voordelen, die verder gaan dan louter nutritionele eigenschappen. Zo kan voeding ons humeur beïnvloeden en ook een gunstige invloed hebben op uiterlijke schoonheid. 

(Bron: foodnavigator.com)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN