RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Start Sligro België “heel moeizaam”

icon
Food23 mei, 2019

De Nederlandse horecagroothandel Sligro had zich de verovering van België wel heel anders ingebeeld. Het is vechten voor elke nieuwe winkel: “De concurrentie heeft ons flink dwarsgezeten”, zegt CEO Koen Slippens.

 

“Champions League-sponsor van de advocatuur”

Oorspronkelijk wou Sligro de Belgische markt betreden via overnames, maar dat lukte niet: “De goede partijen waren niet te koop. Daarom wilden we het op eigen kracht doen”, zegt Slippens in de Nederlandse zakenkrant FD. “Maar toen kwam er toch beweging in de markt”: Sligro slaagde er in Java en later ook ISPC in te lijven en kon uiteindelijk in november 2018 ‑ weliswaar een jaar later dan gepland ‑ zijn eerste vestiging openen, in Antwerpen. Maar zelfs die opening kwam even in het gedrang, want Sligro was vlak daarvoor zijn bouwvergunning kwijtgeraakt.

 

“De concurrentie heeft ons flink dwarsgezeten“, zegt de Sligro-topman, net als de buurtbewoners van de nabijgelegen wijk Het Eilandje. “We zijn een Champions League-sponsor van de advocatuur geworden”, verwijst Slippens naar de vele bezwaarschriften en rechtszaken die hij op zijn weg tegenkwam. Uiteindelijk zijn alle zaken wel in het voordeel van Sligro beslecht, zo klinkt het.

 

Nog twee maanden geduld

Van een vliegende start is in Antwerpen echter (nog) geen sprake: vooral de zelfbedieningsklant laat het afweten. Sligro mikt op een 50/50 verdeling van bezorgklanten en cash & carry, maar die verhouding is nu nog 80/20. “We moeten harder vechten om de zelfbedieningsklant binnen te halen”, bevestigt de Belgische directeur Rudi Petit-Jean. “Daarvoor zullen we bijvoorbeeld ook kookdemonstraties moeten geven.” Om snackbarhouders naar de winkel te lokken, stuurt Sligro zijn mensen alvast op pad: “We hebben al onze medewerkers een fiets gegeven en ze met een stapel flyers langs de frituren gestuurd. Je moet klanten heel direct benaderen.”

 

Over twee maanden denkt Petit-Jean dan toch op het gewenste omzetniveau te komen. En het blijft de bedoeling even winstgevend te worden als de vestigingen in Nederland: “De kosten liggen wat hoger, maar we verwachten dat daar meer omzet tegenover staat”, aldus nog Petit-Jean.

 

Vechten voor elke nieuwe winkel

In Brugge, waar een volgende vestiging moet komen, maakt Sligro België zich op voor een nieuw juridisch gevecht: “Daar komt onze grootste opponent vandaan” (Horeca Totaal Brugge, nvdr). “Met de overheden kunnen wij hier prima zaken doen, maar binnen de Belgische wetgeving kunnen tegenstanders telkens bezwaar maken”, heeft Slippens intussen geleerd.

 

Daarom benadert de CEO het Belgische avontuur naar eigen zeggen ‘pragmatisch’: “We gaan niet keurig ons lijstje met gewenste vestigingen afwerken, maar openen gewoon de vestigingen die het eerste open kunnen. Dan gaat misschien niet als eerste de nummer één van ons wensenlijstje open, maar nummer vijf. Dat is dan maar zo. Dat is ondernemen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN