RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Halfjaar Sligro kleurt dieprood door corona

icon
Food23 juli, 2020

Ook de Nederlandse foodgroothandel Sligro is niet ongeschonden uit de coronacrisis gekomen. De omzet voor het voorbije halfjaar ging 16,9% omlaag, terwijl de brutobedrijfswinst halveerde en er onder de nettostreep zelfs een flink verlies werd opgetekend. 

 

Onder het miljard

Vanaf half maart vielen de verkopen liefst 55% terug, zegt CEO Koen Slippens, die daar wel aan toevoegde dat de daling tegen eind juni was teruggelopen tot 35%. In het eerste kwartaal was er nog een kleine omzetgroei. Dat had zo zijn gevolgen: de omzet dook weer onder het miljard en kwam uit op 943 miljoen euro, terwijl de nettowinst van vorig jaar (13 miljoen euro) plaats maakte voor een verlies van 72 miljoen. 

 

Erger werd vermeden door snel te schakelen, in de kosten te snijden en maximaal gebruik te maken van overheidsinitiatieven om de gevolgen van de coronacrisis te vermijden, zo klinkt het in een persbericht. Enkele langetermijninvesteringen gingen onverminderd voort, onder andere in informatica. Winkelvernieuwingen werden wel stopgezet.

 

Break-even uitgesteld

Corona had ook zo zijn gevolgen voor de Belgische tak, waarvan het break-evenpunt werd achteruitgeschoven. Daardoor voelde Sligro zich ook verplicht een waardevermindering op goodwill door te voeren, die een groot effect had op het nettoverlies. 

 

In het afgelopen halfjaar zakte de Belgische omzet van 113 miljoen naar 85 miljoen euro (-25%), doordat de leveringen aan de horeca logischerwijs bijna helemaal stil vielen. De beslissing om de winkels open te stellen voor consumenten bleek wel de goede te zijn: met name het Antwerpse filiaal tekende heel wat nieuwe klanten op. 

 

Geen dividend

Het bedrijf geeft aan te verwachten dat de herstelfase na Covid zeker een jaar zal duren, en zegt maatregelen te nemen om een tweede golf op te vangen. Om flexibel te zijn en kosten te besparen, zullen ook “eerdere keuzes in organisatiestructuur en prioriteiten worden overwegen”, klinkt het in een persbericht. 

 

Concrete prognoses voor de komende tijd durft Sligro – net als de meeste andere bedrijven – niet te maken, behalve dan dat ook in de tweede jaarhelft een achteruitgang op jaarbasis zal optekenen. Een dividend voor 2020 komt er alvast niet. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN