RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Spa opent productielijn voor 100% natuurlijke limonades

icon
Food11 maart, 2016

Drankenproducent Spa gelooft in een toekomst voor natuurlijke limonades zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Daarom investeert het bedrijf 17,5 miljoen euro in een aseptische productielijn voor petflessen in de bottelarij van Spa Monopole. 

Afgeschermde productieomgeving

De nieuwe generatie koolzuurhoudende limonades van het merk Spa bevat voortaan geen bewaarmiddelen of kunstmatige kleurstoffen meer. Dat was al zo sinds 2012 voor Spa Citron en zal nu ook het geval zijn voor Spa Orange, Spa Lemon Cactus, Spa Apple, Spa Citrus Fruit, Spa Forest Fruit en Spa Grenadine.

Natuurlijke limonades bottelen is echter minder evident dan het lijkt: het vergt een aseptische productieomgeving waarbij de bottelinstallatie volledig afgeschermd en geïsoleerd is van de rest van de productie. De nieuwe installatie werd op 11 maart officieel ingewijd in aanwezigheid van Jean-Claude Marcourt, Waals vice-president en minister van Economie, Industrie en Innovatie.

 

Basis voor toekomstige innovaties

Het gaat niet alleen om een belangrijke financiële investering, maar ook om een grote technische uitdaging voor de groep Spadel, die honderdduizenden euro’s heeft geïnvesteerd in de opleiding van de operatoren. Die inspanning is meer dan gerechtvaardigd volgens Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van Spadel.

“Wij zijn ervan overtuigd dat er een mooie toekomst is weggelegd voor limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en dat wij in dit marktsegment zullen kunnen blijven groeien. Het gamma past volledig in de globale strategie van de groep, namelijk een zo natuurlijk mogelijke productie in een voortdurend streven naar duurzame ontwikkeling. De nieuwe aseptische lijn bij Spa Monopole zal overigens een basis vormen voor toekomstige innovaties in onze dranken op basis van mineraalwater.”

 

Slachtoffer van suikertaks

Du Bois maakte van de gelegenheid gebruik om te wijzen op het grote succes van het gamma gearomatiseerde waters Spa Touch Of, die geen calorieën bevatten en toch – net als limonades – onder de Belgische gezondheidstaks vallen. “Dat is niet normaal”, vindt hij: “Deze producten zouden juist gepromoot moeten worden! In Tsjechië bijvoorbeeld heeft men het begrepen: daar drinkt men al meer gearomatiseerde waters dan gewoon mineraalwater.”

Ondanks die suikertaks blijft Spa investeren in het gamma Touch Of: in april komen er twee nieuwe smaken op de markt. 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN