RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Logistiek à la Picnic kan 1,5 miljard euro doen besparen"

icon
Food24 december, 2019

Naar eigen zeggen heeft de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic “de bijna ultieme oplossing gevonden” voor de dure last mile. Hun logaritme kan 10% aan bestelwagens besparen, goed voor een jaarlijkse kostenreductie van 1,5 miljard euro per jaar voor heel Nederland.

 

“Bijna ultieme oplossing”

Het logaritme, met de naam Vroom, pluist uit hoe je korte afstanden met veel stopplaatsen zo efficiënt mogelijk kunt afleggen. De Nederlandse onlineboodschappendienst regelt zijn distributie volgens een wiskundig logaritme, uitgedacht door medewerker Joris van Tatenhove: het systeem werkt met korte ritten waarop zo veel mogelijk klanten (bij voorkeur een twaalftal) dichtbij elkaar worden bediend. Sinds het logaritme wordt gebruikt, zou de efficiëntie van de ‘last mile’ met meer dan 10% zijn gestegen.

 

Mogelijk gaat Picnic het logaritme delen of verkopen aan andere bedrijven of steden en gemeenten. Logistiek expert Walther Ploos van Amstel berekende voor de websupermarkt immers de impact op de rest van de sector: er zouden 25.000 bestelauto’s minder nodig zijn in steden in Nederland als iedereen zou rijden volgens het Vroom-principe. 

 

“Gebaseerd op de 250.000 bestelauto’s die fijnmazige distributie doen (zoals pakketleveringen en leveringen aan de horeca, kantoren en winkels), scheelt dat zo’n 25.000 voertuigen en zo’n 40.000 chauffeurs. En daarmee bespaar je weer veel ruimte, wat een steeds groter probleem in steden is”, besluit de specialist in stadslogistiek van de Hogeschool van Amsterdam.

 

Wel mogelijk voor anderen?

Alles samen zou de omslag naar Vroom een besparing van 1,5 miljard euro per jaar opleveren en een positieve milieubesparing (minder CO2, fijnstof en brandstof) van maximum 5%. “Het scheelt aan- en afrijtijd naar de stad of wijk omdat je meer zendingen kunt doen met minder voertuigen”, klinkt het. 

 

Vraag is wel of andere spelers het systeem van Picnic überhaupt kunnen toepassen en in hoeverre het realistisch is om alle stadsdistributie op dezelfde manier te organiseren. Bovendien rept het trotse supermarktbedrijf er nog met geen woord over of het ‘zijn’ Vroom wel met anderen – inclusief mogelijke concurrenten – wil delen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN