RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Personeelsbeleid
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Staking tegen zondagsopening bij Carrefour

icon
Food27 maart, 2025

Uit protest tegen de flexibiliseringsplannen van de directie zullen maandagochtend vier winkels van Carrefour gesloten blijven. Volgens de vakbonden plooien retailers zich te veel naar de wensen van de klanten.

Meer flexi-jobbers

Vier Antwerpse winkels van Carrefour blijven maandag van 8 tot 13 uur dicht door een staking: het gaat om de hypermarkten in Borsbeek en Schoten en de Carrefour Markets van Schilde en Edegem Molenveld. Met de staking protesteren de vakbonden tegen de plannen van Carrefour om alle winkels op zondag te openen en meer flexi-jobbers in te zetten.

Volgens Dirk Van den Berg, secretaris van de socialistische vakbond ABVV, dreigt de flexibilisering van de werkorganisatie te ver te gaan bij de retailer. Een werknemer die volgens zijn contract veertig uur per week werkt, zou de ene week vijftig uur per week kunnen werken, en de andere week dertig uur. Ook wil de retailer werkroosters pas iets meer dan twee weken op voorhand uithangen, de toeslagen voor zondagswerk voor nieuwe personeelsleden beperken én meer flexi-jobbers en studenten aanwerven. “Het vaste personeel moet dan de werkuren nemen die nog overblijven. Nochtans moeten de vaste mensen wel voor een gezin zorgen, en studenten niet”, zegt hij aan Gazet Van Antwerpen.

Toenemende concurrentie

Woordvoerder Regine Van Tomme van Carrefour bevestigt aan de krant dat de retailer een deel van de eigen winkels op zondag wil openen, als er veel andere supermarkten in de buurt op zondag open zijn. Carrefour wil ook flexi-jobbers en studenten inzetten en vraagt dat het personeel in de winkels verschillende taken kan opnemen, dus dat iemand bijvoorbeeld zowel aan de kassa kan zitten als de rekken kan aanvullen. “Maar dit gebeurt wel allemaal in overleg met het personeel. Er zal bijvoorbeeld niemand worden gedwongen om op zondag te werken. We hebben ook nog niet bepaald wanneer we die veranderingen willen doorvoeren, omdat we eerst het overleg willen voeren.”

Door toenemende concurrentie zien supermarktketens zich gedwongen om efficiënter te werken. Dat verhoogt de druk op het winkelpersoneel. Zeker sinds de franchisering van 128 Delhaize-filialen zijn steeds meer winkels op zondag open. Bij nieuwe concurrenten zoals Albert Heijn of Jumbo gelden ook minder gunstige arbeidsvoorwaarden. Volgens Dirk Van den Berg plooien de supermarkten te veel voor de wensen van de klanten. “De klant wil winkelen op zondag, dus moet het personeel ook op zondag werken. Maar waarom? De supermarkten zijn al op bijna alle andere dagen open, vaak tot ‘s avonds laat. Als de klant binnenkort ‘s nachts wil winkelen, moet het personeel dan ook nachtwerk komen doen?”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN