Coca-Cola verkoopt minder frisdrank: de economische onzekerheid weegt op het consumentenvertrouwen. Sterke cijfers in Europa compenseren de terugval elders. In de Verenigde Staten herintroduceert de fabrikant dan toch een variant met rietsuiker.
Krimpende volumes
Hoewel de omzet van Coca-Cola in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar met 1% steeg naar 12,62 miljard dollar (11 miljard euro), daalden de verkochte volumes in elke regio behalve EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika). De economische onzekerheid en geopolitieke spanningen hebben gewogen op het consumentenvertrouwen, wat de verkoop in sommige markten heeft geschaad, zegt het bedrijf. Het nettoresultaat steeg wel naar 3,81 miljard dollar (3,2 miljard euro), tegenover 2,41 miljard dollar een jaar eerder.
Wereldwijd kromp het volume frisdranken met 1%; de divisie sappen, zuivel en plantaardige dranken zag het volume met 4% dalen. Het segment water, sport, koffie en thee rapporteerde een vlak volume: de groei in koffie compenseerde de daling in sportdranken. Voor het volledige jaar verwacht de multinational wel een autonome omzetstijging met 5 tot 6%.
Op ‘vraag’ van Trump
In de marge van de kwartaalresultaten maakte Coca-Cola bekend dat het van plan is om dit najaar in de VS een versie van zijn cola te (her)introduceren die gemaakt is met rietsuiker. Het bedrijf gebruikt al sinds de jaren 1980 goedkopere maïssiroop om zijn frisdrank in de VS te zoeten, maar wil nu naar eigen zeggen het sterke kernportfolio aanvullen en meer keuzes bieden voor verschillende gelegenheden en voorkeuren.
Dat nieuws komt nadat Amerikaans president Donald Trump erop had aangedrongen dat Coca-Cola ook in de VS weer rietsuiker zou gebruiken. Ook minister van Volksgezondheid Robert F. Kennedy Jr. sprak zich uit tegen het gebruik van maïssiroop, die volgens hem verantwoordelijk is voor obesitas en chronische ziekten.


