RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Strijdvaardig Colruyt analyseerde álle Jumbo-producten

icon
Food6 november, 2019

Met een lokale campagne onder het motto ‘Altijd Prijs’ reageert Colruyt in Pelt op de opening van Jumbo. Wel twintig prijsopnemers zijn momenteel op pad in de gemeente om alle prijzen in kaart te brengen…

 

Grondig voorbereid

Bezoekers van de Colruyt-vestiging in Pelt kunnen er niet naast kijken. In elk gangpad hangen heldere prijsboodschappen die de Colruyt-belofte scherp stellen: “62.000 prijzen vergelijken we elke dag met andere winkels”, “Promo’s vergelijken? Hoeft niet, dat doen wij voor u”, “20 medewerkers pluizen continu alle folders uit. Zo hebt u altijd alle promo’s” en “Altijd Prijs. De laagste.”

 

De discounter heeft zich grondig voorbereid op de komst van zijn nieuwe concurrent en laat niets aan het toeval over. “Tien prijsopnemers bezoeken vandaag en morgen de Jumbo-winkel om alle verkoopprijzen te noteren, en nog eens tien mensen controleren de prijswijzigingen bij de andere concurrenten in de gemeente”, zegt regiodirecteur Geert Gillis, die voorzitter is van de Werkgroep Jumbo binnen Colruyt. “Twintig mensen analyseren alle folders. Een twintigtal prijszetters voert al die prijzen dan in ons systeem in. Waar nodig passen we de rayonprijzen meteen aan.”

 

4.739 artikelen aangekocht

Om een juiste vergelijking mogelijk te maken, heeft Colruyt de kwaliteit van het Jumbo-huismerk vooraf grondig onderzocht. “Jumbo heeft geen ‘basic’ budgetmerk meer, alle producten komen onder het huismerk, maar de kwaliteit kan sterk variëren. Daarom hebben we al die producten gekocht – wel 4.739 artikelen in totaal – om de ingrediënten te analyseren. We hebben ze ook laten proeven door ons testpanel. Op die manier willen we een correcte vergelijking maken. Een confituur met 65% fruit is niet hetzelfde als één met 50% fruit. Een pannenkoek kan met echte melk bereid zijn, of met melkpoeder en water.”

 

Prijzen vergelijken is een stiel apart, vindt de directeur. “Soms kennen wij de prijzen van onze concurrenten beter dan zijzelf.” Voor Colruyt is Jumbo een te duchten concurrent, maar van schrik is geen sprake: “Ik ben vooraf onze teams gaan informeren en ik heb gemerkt dat er vooral een grote strijdvaardigheid heerst. We weten immers goed dat elke communicatie over prijs uiteindelijk in ons voordeel speelt.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN