RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sterk vierde kwartaal voor Ahold Delhaize

icon
Food12 februari, 2020

Supermarktgroep Ahold Delhaize is 2019 stevig geëindigd: omzet en winst stegen iets sterker dan verwacht en de onlineverkopen groeiden met meer dan 30%. In de Benelux wonnen zowel Albert Heijn als Delhaize marktaandeel.

 

Vooruitzichten overtroffen

In het vierde kwartaal gingen alle belangrijke indicatoren omhoog: de groep realiseerde een omzet van 17,4 miljard euro (+3,1%) en een nettowinst van 544 miljoen euro (+6,9%). De onlineverkoop ging met 30,9% omhoog tot 1,4 miljard. Voor het volledige jaar 2019 bedroeg de omzet meer dan 66 miljard euro (+2,3%) en de nettowinst bedroeg 1,766 miljard euro (-0,8%), de onlineverkoop ging met 28,6% omhoog.

 

CEO Frans Muller toont zich tevreden, omdat de retailer de vooruitzichten overtrof voor wat betreft de onderliggende winst per aandeel en de doelstellingen haalde voor de vrije kasstroom. “En dat ondanks het feit dat we onze kapitaalinvesteringen aanzienlijk hebben opgevoerd om de groei van onze activiteiten op de lange termijn te stimuleren.”

 

Delhaize stabiel

In Nederland steeg de vergelijkbare omzet met 4,3% in het vierde kwartaal en ging de operationele marge omhoog van 5,0 naar 5,2%. Albert Heijn wist zijn marktaandeel significant te verbeteren na een sterke eindsprint. De onlineomzet bedroeg in Nederland 768 miljoen euro in het vierde kwartaal (+19,4%): webwinkel bol.com zag de omzet met 28,7% aangroeien, vooral dankzij partnerverkopen.

 

Over het volledige jaar bedroeg de onlineomzet in Nederland 2,4 miljard euro (+21,6%). Analisten maken zich wel zorgen om de impact van de komst van Amazon naar de Benelux en wijzen erop dat de groep gedetailleerde cijfers over de prestaties van bol.com angstvallig verborgen houdt.  

 

In België steeg de vergelijkbare omzet met slechts 0,1%. Delhaize wist wel zijn marktaandeel te vergroten, zowel in het vierde kwartaal als voor het volledige jaar 2019, en dat voor het tweede jaar op rij. De retailer verbeterde ook zijn operationele marge: die steeg van 3,0% naar 3,5%. Daarmee blijft de keten wel het zwakke broertje in de groep. De onlineverkopen groeiden met 10,5%. Over het volledige jaar bedroeg de onlineomzet bij Delhaize 57 miljoen euro, een stijging met 14,4%.

 

Onlinegroei in VS

In de Verenigde Staten steeg de vergelijkbare omzet met 2,3%, vooral dankzij een online groei met wel 42,7%. Toch stuurt de retailer bij: Ahold Delhaize stopt de online activiteiten van Peapod in de regio Midwest om zich ten volle te concentreren op de Oostkust. Daar wil de retailer volgend jaar landen op duizend afhaalpunten en een omzetgroei van meer dan 30%.

 

“Hoewel we in 2020 aanzienlijke investeringen zullen doen om de groei op lange termijn te stimuleren, verwachten we dat de onderliggende operationele marge van de groep grotendeels in lijn zal zijn met 2019”, besluit Muller. Hij verwacht een bescheiden groei van de onderliggende winst per aandeel in 2020.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN