RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold en Delhaize gaan als flinke groeiers samen

icon
Food25 augustus, 2016

In het laatste kwartaal voor hun fusie officieel van kracht werd, hebben zowel het Belgische Delhaize als het Nederlandse Ahold mooie resultaten geboekt. Hun onderliggende winst steeg respectievelijk 12% en 8%.

 

Groei op bjna alle markten

Hoewel de fusie inmiddels net een maand officieel is, hebben de vandaag voorgestelde cijfers betrekking op het tweede kwartaal – waarin de twee dus strikt genomen nog onafhankelijk waren. “We zijn ons nieuwe hoofdstuk als Ahold Delhaize gestart onder een goed gesternte, met deze twee sterke resultaten van voor de fusie. Voortbouwend op onze solide financiële funderingen, gemeenschapelijke waarden en sterke lokale merken gaan we met al onze energie verder werken om zelfs nog meer te bieden aan onze klanten, leden en aandeelhouders”, zegt een tevreden CEO Dick Boer.

 

De winstgevendheid van beide bedrijven ging alleszins flink vooruit: de onderliggende winst van Delhaize steeg met 12,1% naar 247 miljoen euro, die van Ahold ging er 8,0% op vooruit naar 355 miljoen euro. De Nederlanders boekten in het tweede kwartaal een omzetgroei met 3,0% naar 8,951 miljard euro en noteerden groei in de Verenigde Staten en Nederland, maar een minieme daling in Tsjechië. De groep van de leeuw boekte een groei van 2,8% (4,3% bij gelijke wisselkoersen) en kwam uit op een omzet van 6,286 miljard euro. Daar was er wel groei in alle markten.

 

Ahold-topman Dick Boer dankte expliciet de Nederlandse online consument, die de groei in dat segment meer dan 30% omhoog stuwde. Ook wees hij op de vruchten van het Simplicity-programma, dat de marges heel wat beter maakte. Daarnaast sprong ook het goede resultaat van bol.com in België in het oog: de website zag er zijn omzet met liefst 59% stijgen.

 

Delhaize zag zijn Amerikaanse omzet met 3,9% toenemen, grotendeels dankzij een organische groei van 2,9%. In België was die organische groei 2,6%, maar een geheel cijfer werd niet gegeven. Zoals wel vaker was Zuidoost-Europa de sterkste stijger van de Delhaize-groep, met een organische groei van liefst 14,2% dankzij sterke prestaties in Roemenië en Griekenland.

 

En nu: de toekomst

In de toekomst zal Ahold Delhaize zijn resultaten rapporteren in vijf segmenten: Nederland, België, Centraal- en Zuidoost-Europa en twee segmenten voor de Verenigde Staten. De groep zal ook voorzien in historische segmentgegevens en vergelijkbare kwartaalgegevens die teruggaan tot het eerste kwartaal van 2015. De resultaten van het derde kwartaal zullen worden voorgesteld op 17 november, de jaarresultaten op 1 maart.

 

De nieuwe groep herhaalt zijn doel om een half miljard aan synergieopbrengsten te zullen halen tegen 2019. In de tweede helft van 2016 moeten die al 30 miljoen bedragen. Daar tegenover staat een half miljard aan eenmalige integratie- en transactiekosten, zoals ook eerder verwacht.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN