RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten lopen voorop bij volumestijging foodretail

icon
Food1 mei, 2015

 

Omzet evolueert positief

Supermarkten lopen voorop in de volumegroei in de foodretail, maar speciaalzaken zien nog geen herstel. Dit blijkt uit het rapport Visie op Foodretail van ABN Amro. De omzet van foodretail in totaal steeg vorig jaar met 1,5%, vooral door groei van het volume met 1,3%, terwijl de prijzen nagenoeg stabiel bleven.  

 

Met deze volumegroei eindigden voor foodretail drie jaren van dalende volumes op rij. Vooral voor speciaalzaken in voedingsmiddelen verbeterden de resultaten ten opzichte van een jaar eerder: daalden hun volumes in 2013 nog met bijna 6%, vorig jaar beperkte de volumedaling zich tot 0,6%. Het volume bleef daarmee negatief, maar door een prijsstijging stabiliseerde de omzet zich.

 

De omzetontwikkeling van de foodretail bleef in de afgelopen jaren ieder jaar positief. Deze groeide cumulatief 9% sinds 2008, al is die groei wel sterk prijsgedreven. Het volume van winkels in voedingsmiddelen daalde in diezelfde periode met 2,4%.

 

Private label daalde opnieuw

De prijsdruk is vooral bij supermarkten groot. In een overbezette markt kampt de sector met een groeiend marktaandeel van discounters. Supermarkten blijven het prijswapen hanteren in een poging zich ten opzichte van hun concurrentie te profileren. De promotiedruk, hoewel iets gedaald in 2014, blijft dan ook hoog.

 

Die hoge promotiedruk zorgt er waarschijnlijk ook voor dat, net als in 2014, het aandeel private label in de verkopen weer daalde met 0,2%. Het omzetaandeel van huismerken in supermarkten groeide de laatste jaren gestaag richting de 30%. In 2013 daalde het aandeel huismerken in de omzet echter met 0,7%. Dit komt waarschijnlijk juist doordat full-servicesupermarkten promoties met A-merken inzetten als wapen in de strijd tegen discounters.

 

Onderscheid neemt af

Doordat supermarkten zo sterk op prijs blijven focussen, neemt het onderscheidend vermogen van ketens af. In de perceptie van de consument kruipen supermarkten in hun propositie steeds dichter naar elkaar toe. Het lukt vrijwel geen enkele partij meer om zich op service of toegevoegde waarde te onderscheiden, observeert het rapport van ABN Amro. Identiteit wordt belangrijk; de consument wil zich kunnen vereenzelvigen met een foodretailer.

 

Kleinere ketens en nieuwkomers in de branche zetten daarentegen fors in op service en onderscheidend vermogen. Voorbeelden zijn winkels met een recept-gestuurd assortiment of biologische kant-en-klaarmaaltijden van hoge kwaliteit. Deze formules richten zich hierbij op de groep consumenten die steeds minder onderscheid ziet tussen de gevestigde ketens, op zoek is naar service en daarvoor ook wil en kan betalen.

 

Ook speciaalzaken weten hiervan te profiteren. Zij konden de afgelopen jaren de enorme verliezen in volume deels compenseren met prijsstijgingen.

 

Discounters domineren onderkant

De onderkant van de markt wordt steeds meer gedomineerd door discounters met hun toenemende marktaandeel. De traditionele full-servicesupermarkt moet oppassen hier niet tussen beklemd te raken en aan beide kanten de aansluiting te verliezen. Net als in de non-food detailhandel zullen retailers en ketens daarom volgens ABN Amro keuzes moeten maken. Zij moeten aan de consument duidelijk maken waar het onderscheidend vermogen ligt.

 

Voor dit onderscheidend vermogen mag dan ook best een prijs worden gevraagd. De Nederlandse consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan lage prijzen en maakt graag gebruik van de focus die retailers op prijs leggen. Dat betekent echter niet dat de consument niet bereid is te betalen voor een propositie die aantoonbaar meerwaarde biedt. Puur focussen op prijs leidt slechts tot margeverlies voor de hele keten.

 

Shake-out in online

Onderscheidend vermogen opbouwen is extra belangrijk, omdat binnen food het online kanaal nog niet is uitgegroeid. Ook hier zal, net als in andere branches, een shake-out ontstaan waarbij een beperkt aantal aanbieders de markt uiteindelijk zal verdelen.

 

De online bestedingen in food groeiden in 2014 met ruim 85%. Dit is fors meer dan de groei van de totale online markt en komt deels door de relatief bescheiden omvang van de online foodmarkt. Deze heeft een omvang van ruim 200 miljoen euro en minder dan 1% aandeel in de totale foodbestedingen in Nederland. De forse groei toont aan dat er kansen worden gezien voor nieuwe online concepten en dat ze ook aanslaan bij het publiek.

 

Klik hier om het hele rapport Visie op Foodretail van ABN Amro te lezen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN