RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarktketen Dirk wil omzet maal anderhalf

icon
Food28 maart, 2022

De Nederlandse supermarktketen Dirk heeft grootse ambities na de breuk met fusiepartner Dekamarkt. De omzet moet 50% omhoog dankzij tien tot vijftien nieuwe winkels per jaar.

 

Naar 5% marktaandeel

Dekamarkt en Dirk gingen vorig jaar (deels) uit elkaar, dertien jaar na de fusie in 2008. Beide supermarktbedrijven doen vanaf nu alleen nog maar beroep op elkaar voor hun informatica, logistiek en administratie. Weer op eigen benen ziet Dirk het vandaag groots: de Nederlandse supermarktketen wil naar een marktaandeel van 5%, zegt topman Marcel Huizing aan RTL Nieuws.

 

Als relatief kleine speler in het Nederlandse supermarktlandschap heeft Dirk vandaag een marktaandeel van 3,4%, maar daar moet dus snel verandering in komen. Huizing wil de omzet met de helft naar omhoog zien gaan en mikt daarvoor op een fikse uitbreiding van het winkelpark. In de komende paar jaar moeten jaarlijks tien tot vijftien nieuwe winkels de deuren openen, vooral in de regio tussen Purmerend, Haarlem, Amersfoort en Breda.

 

Zo groot als Aldi?

Dirk zou dan ongeveer even groot worden als Aldi in Nederland, iets wat de keten vooral via autonome groei wil realiseren. Net verlost van zijn partner, die volgens Huizing geregeld voor vertraging en extra kosten zorgde, ziet Huizing een nieuwe overname (nog) niet zitten. Wel is de vraag of zo’n groei wel haalbaar is in de huidige concurrentiële markt. Retailkenners vrezen voor de haalbaarheid van het plan.

 

Dirk doet niet aan thuislevering en rolt nu pas zelfscan uit in de winkels. Tegen het einde van dit jaar moet het weliswaar in alle winkels mogelijk zijn om de boodschappen zelf te scannen. Verder zet de keten in op lage prijzen en een aantrekkelijk assortiment. Op de planning staan dit jaar alvast twee extra supermarkten in Rotterdam, een opening in Utrecht en een nieuwe winkel in Den Haag.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food30 juli, 2025
    Europese consumenten blijven dure chocolade kopen, ziet Mondelēz

    Prijsverhogingen bezorgen Mondelēz International een sterke omzetgroei, terwijl het volumeverlies opmerkelijk genoeg beperkt blijft: vooral Europese consumenten blijven hun favoriete merken trouw, ondanks die hogere prijzen.

  • icon
    Food30 juli, 2025
    Bijkomende vertraging dreigt voor overname Kellanova door Mars

    De geplande overname van Kellanova door snoepgigant Mars stuit opnieuw op problemen: de Europese Commissie heeft haar onderzoek stilgelegd, waardoor een definitieve goedkeuring vóór oktober onzeker is geworden.

  • icon
    Food30 juli, 2025
    Casino knoopt weer aan met groei

    Voor het eerst sinds de ingrijpende herstructurering die vorig jaar van start ging, kon de Franse retailer Casino opnieuw positieve cijfers voorleggen, dankzij goede resultaten van de buurtwinkelformules van de groep.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN