RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Superunie gaat falende leveranciers beboeten

icon
Food7 november, 2013

Klanten lopen te groot risico

Dat kondigde de Superunie-directeur gisteren aan, tijdens het GS1 ‘Get on Board’-event in Lelystad (foto). Volgens Roozen is het een zorgelijke situatie dat consumenten nog steeds niet kunnen vertrouwen op correcte artikelgegevens.

 

Vooral klanten met allergieën lopen zijns inziens teveel risico. Ook als de klant om principiële redenen bepaalde ingrediënten niet wil consumeren, moeten de etiketgegevens kloppen, zo stelt de inkoopdirecteur. Elke fout schaadt bovendien ook het vertrouwen in de retailers.

 

Schadepost van 1,5 miljoen euro

Het is Roozen ook een doorn in het oog dat veel leveranciers volharden in het aanleveren van foute artikelgegevens: “In de levensmiddelenbranche is meer dan tachtig procent van de aangeleverde artikelgegevens nog steeds niet correct of incompleet”.

 

“Het corrigeren van één fout kost 415 euro, dus moet je driehonderd klanten langs de kassa’s krijgen om dat weer terug te verdienen. Als je het zo bekijkt is het een wonder dat er in de foodretail nog geld wordt verdiend”, klinkt het nog.

 

Door de digitalisering neemt de hoeveelheid data exponentieel toe, en daarmee groeit de afhankelijkheid van het bedrijfsleven van correcte productgegevens. “Superunie wil haar dertien leden voor honderd procent correcte en betrouwbare data aanleveren, maar het corrigeren van de huidige stroom aan artikeldata van 65000 artikelen kost anderhalf miljoen euro per jaar“, aldus Roozen. “En met de gigantische groei van het datavolume, nemen deze kosten alleen maar toe!”

 

De vervuiler betaalt

Onacceptabel, aldus de Superuniedirecteur, die aankondigt dat de vervuiler moet gaan betalen. Harde afspraken over correcte data zullen bij Superunie onderdeel gaan uitmaken van de inkoopovereenkomst: “Superunie beschouwt artikeldata voortaan als een integraal onderdeel van het product. De verpakking, de inhoud en alle productgegevens moeten in één keer kloppen.”

 

“Wij controleren dit en zullen hard optreden tegen incorrecte input van gegevens in het systeem. Correcte data is de verantwoordelijkheid van de leverancier. Het raakt het vertrouwen van de consument in de bedrijven en producten in de levensmiddelensector.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN