RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Superunie gaat falende leveranciers beboeten

icon
Food7 november, 2013

Klanten lopen te groot risico

Dat kondigde de Superunie-directeur gisteren aan, tijdens het GS1 ‘Get on Board’-event in Lelystad (foto). Volgens Roozen is het een zorgelijke situatie dat consumenten nog steeds niet kunnen vertrouwen op correcte artikelgegevens.

 

Vooral klanten met allergieën lopen zijns inziens teveel risico. Ook als de klant om principiële redenen bepaalde ingrediënten niet wil consumeren, moeten de etiketgegevens kloppen, zo stelt de inkoopdirecteur. Elke fout schaadt bovendien ook het vertrouwen in de retailers.

 

Schadepost van 1,5 miljoen euro

Het is Roozen ook een doorn in het oog dat veel leveranciers volharden in het aanleveren van foute artikelgegevens: “In de levensmiddelenbranche is meer dan tachtig procent van de aangeleverde artikelgegevens nog steeds niet correct of incompleet”.

 

“Het corrigeren van één fout kost 415 euro, dus moet je driehonderd klanten langs de kassa’s krijgen om dat weer terug te verdienen. Als je het zo bekijkt is het een wonder dat er in de foodretail nog geld wordt verdiend”, klinkt het nog.

 

Door de digitalisering neemt de hoeveelheid data exponentieel toe, en daarmee groeit de afhankelijkheid van het bedrijfsleven van correcte productgegevens. “Superunie wil haar dertien leden voor honderd procent correcte en betrouwbare data aanleveren, maar het corrigeren van de huidige stroom aan artikeldata van 65000 artikelen kost anderhalf miljoen euro per jaar“, aldus Roozen. “En met de gigantische groei van het datavolume, nemen deze kosten alleen maar toe!”

 

De vervuiler betaalt

Onacceptabel, aldus de Superuniedirecteur, die aankondigt dat de vervuiler moet gaan betalen. Harde afspraken over correcte data zullen bij Superunie onderdeel gaan uitmaken van de inkoopovereenkomst: “Superunie beschouwt artikeldata voortaan als een integraal onderdeel van het product. De verpakking, de inhoud en alle productgegevens moeten in één keer kloppen.”

 

“Wij controleren dit en zullen hard optreden tegen incorrecte input van gegevens in het systeem. Correcte data is de verantwoordelijkheid van de leverancier. Het raakt het vertrouwen van de consument in de bedrijven en producten in de levensmiddelensector.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN