RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tabak kost Jumbo omzet en marktaandeel

icon
Food16 januari, 2025
Shutterstock.com

Hoewel omzet en marktaandeel in 2024 opnieuw onder druk stonden, zegt Jumbo klaar te zijn voor een nieuwe groeifase. Een belangrijk lichtpunt is de “doorbraak” in België, waar de retailer operationeel winstgevend werd.

Minder winkels

Koninklijke Jumbo Food Groep zag vorig jaar de omzet met 2,7% dalen naar 10,72 miljard euro, een daling die volgens de retailer toe te schrijven is aan de verzelfstandiging van restaurantketen La Place (goed voor 50 miljoen euro) en aan de tabaksban, die de keten 400 miljoen euro kostte. De supermarktomzet daalde met 2,3% naar 10,64 miljard euro, maar na correctie van die tabaksstop zou de omzet met bijna 3% stijgen.

Omdat tabak bij Jumbo een relatief hoog omzetaandeel had, daalde ook het marktaandeel opnieuw, naar 20,5%. In 2022 had de supermarktketen op zijn thuismarkt nog 22% marktaandeel, een jaar later 21%. Het aantal winkels daalde in Nederland van 692 naar 689. De onlineomzet bleef stabiel op 724 miljoen euro, het omzetaandeel van online steeg licht naar meer dan 7%. Het aantal zakelijke onlineklanten neemt toe, vooral in de zorg.

Wel is de winstgevendheid verbeterd: de EBIT (bedrijfsresultaat) stijgt naar verwachting door van 98 naar 113 miljoen euro, het nettoresultaat van 22 naar 30 miljoen euro, zegt financieel directeur Peter van Erp. Zonder herstructureringskosten was dat respectievelijk 150 miljoen euro en 58 miljoen euro geweest.

Harde onderhandelingen

Volgens CEO Ton van Veen ligt er ondanks de cijfers een goed fundament voor verdere groei. “Dat onze klanttevredenheid in het afgelopen jaar zowel in de winkels als online verder is toegenomen en zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie verder is gestegen, geeft ons vertrouwen dat we de juiste stappen zetten.”

Een verbeterde prijspositionering is één van die stappen: in 2024 heeft Jumbo voor 150 miljoen aan prijsverlagingen doorgevoerd, mede dankzij scherper inkopen via de internationale inkoopcombinaties Everest en Epic Partners. Dat door de harde onderhandelingen met merkfabrikanten sommige producten tijdelijk niet beschikbaar waren, neemt de keten erbij.

Het bedrijf voerde ook rigoureuze besparingsmaatregelen door: derving door diefstal daalde met 30 miljoen euro, inkoopsamenwerking bracht 50 miljoen op, het stoppen met sportsponsoring 20 miljoen en de reorganisatie op het hoofdkantoor levert vanaf dit jaar 50 miljoen aan jaarlijkse besparingen op.

Break-even in België

In België groeide de omzet in de 37 winkels met 22% naar 397 miljoen euro. De autonome groei in de bestaande winkels is met zowat 7% aanzienlijk hoger dan de gemiddelde marktgroei in België, die zo’n 1% bedroeg. De retailer schrijft die dynamiek deels toe aan het toenemend aantal zelfstandige ondernemers. Eerder dan verwacht hebben de Belgische supermarktactiviteiten dan ook break-even gedraaid.

En de verwachtingen voor 2025? Ondanks de onzekere economische en politieke omstandigheden klinkt van Veen vol vertrouwen: “Met ons aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 gaan we klanten terugwinnen en behouden, nieuwe klanten aan ons binden en daarmee ons marktaandeel weer vergroten. De investeringen die daarvoor nodig zijn realiseren we door te blijven focussen op kostenverlagingen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN