RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’

icon
Food19 juni, 2014

Machtsverschuiving al volgend jaar?

Volgens de meest recente cijfers die de Duitse discounter in april dit jaar publiceerde, zet Schwarz jaarlijks zo’n 74 miljard euro om met de discountformule Lidl en de prijsagressieve compacte hypermarkten onder de Kaufland-formule. Een jaar eerder was de omzet nog 65 miljard: dat betekent een voor retailers ongekende omzetgroei van ruim dertien procent.

 

Als Schwarz in dit tempo blijft doorgroeien, zal het in Europa grote retailers als Tesco en Carrefour achter zich laten, stelt David Gray, retailanalist van PlanetRetail. “Volgens onze voorspellingen zal Schwarz in 2018 een omzetniveau van 80 miljard euro bereiken en daarmee Carrefour voorbijstreven als grootste retailer in West-Europa. Dit is een ongekende machtsverschuiving in de Europese retail, aangedreven door een bijna niet te stoppen groei van het Lidl-format in West-Europese markten.”

 

Het leeuwendeel van de totale omzet van 74 miljard euro realiseert de Schwarz Group in West-Europa. “De huidige omzet van Schwarz in West Europa schatten we in op zo’n 64,6 miljard euro”, zegt Gray. “In deze cijfers zijn zowel de Lidl-winkels als de winkels van Kaufland inbegrepen. Als beide formules in het huidige tempo blijven doorgroeien, zal de 80 miljard euro misschien wel voor 2018 worden gehaald. Dat zou Schwarz al binnen één tot anderhalf jaar kunnen realiseren.”

 

Discounters worden servicesupers

De redenen voor dit succes die Gray noemt, zijn de bekende wapenfeiten van discounters als Aldi (met name Aldi Süd) en Lidl: ze duiken vaker op in stadscentra (dit gebeurt met name in het Verenigd Koninkrijk) en ze voegen meer vers en merkartikelen toe aan het assortiment. Daarmee schuiven ze qua positionering op richting servicesupers die over onvoldoende onderscheidend vermogen bezitten om hun klanten trouw te houden.

 

“In de jaren naar 2018 zal de discountsector zal jaarlijks met ruim vier procent groeien”, zegt Gray. “Schwarz zal hierbinnen bovengemiddeld groeien met ruim vijf procent jaar per jaar. Ter vergelijking: hypermarkten en superstores zullen elk jaar met ongeveer twee procent groeien.” Daarom zullen gevestigde West-Europese retailers als Carrefour of Tesco het niet van hun belangrijkste formats moeten hebben, willen ze tegenwicht kunnen bieden aan de onstuimige groei van discount.

 

Zij zullen hun heil moeten zoeken in een ander format: gemakswinkels. “Gemaksretail is een bloeiend fenomeen. Het is een van de snelst groeiende fysieke retailkanalen”, stelt Gray. In Frankrijk, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk. Ruim de helft van de tien grootste gemaksretailers in West-Europa is Brits. In de komende twaalf maanden zullen er veel gemaksformats in West-Europa worden uitgerold. Vooral door grote retailers als Tesco of Carrefour.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN