RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Ten laatste in 2018 is Lidl-groep grootste Europese retailer’

icon
Food19 juni, 2014

Machtsverschuiving al volgend jaar?

Volgens de meest recente cijfers die de Duitse discounter in april dit jaar publiceerde, zet Schwarz jaarlijks zo’n 74 miljard euro om met de discountformule Lidl en de prijsagressieve compacte hypermarkten onder de Kaufland-formule. Een jaar eerder was de omzet nog 65 miljard: dat betekent een voor retailers ongekende omzetgroei van ruim dertien procent.

 

Als Schwarz in dit tempo blijft doorgroeien, zal het in Europa grote retailers als Tesco en Carrefour achter zich laten, stelt David Gray, retailanalist van PlanetRetail. “Volgens onze voorspellingen zal Schwarz in 2018 een omzetniveau van 80 miljard euro bereiken en daarmee Carrefour voorbijstreven als grootste retailer in West-Europa. Dit is een ongekende machtsverschuiving in de Europese retail, aangedreven door een bijna niet te stoppen groei van het Lidl-format in West-Europese markten.”

 

Het leeuwendeel van de totale omzet van 74 miljard euro realiseert de Schwarz Group in West-Europa. “De huidige omzet van Schwarz in West Europa schatten we in op zo’n 64,6 miljard euro”, zegt Gray. “In deze cijfers zijn zowel de Lidl-winkels als de winkels van Kaufland inbegrepen. Als beide formules in het huidige tempo blijven doorgroeien, zal de 80 miljard euro misschien wel voor 2018 worden gehaald. Dat zou Schwarz al binnen één tot anderhalf jaar kunnen realiseren.”

 

Discounters worden servicesupers

De redenen voor dit succes die Gray noemt, zijn de bekende wapenfeiten van discounters als Aldi (met name Aldi Süd) en Lidl: ze duiken vaker op in stadscentra (dit gebeurt met name in het Verenigd Koninkrijk) en ze voegen meer vers en merkartikelen toe aan het assortiment. Daarmee schuiven ze qua positionering op richting servicesupers die over onvoldoende onderscheidend vermogen bezitten om hun klanten trouw te houden.

 

“In de jaren naar 2018 zal de discountsector zal jaarlijks met ruim vier procent groeien”, zegt Gray. “Schwarz zal hierbinnen bovengemiddeld groeien met ruim vijf procent jaar per jaar. Ter vergelijking: hypermarkten en superstores zullen elk jaar met ongeveer twee procent groeien.” Daarom zullen gevestigde West-Europese retailers als Carrefour of Tesco het niet van hun belangrijkste formats moeten hebben, willen ze tegenwicht kunnen bieden aan de onstuimige groei van discount.

 

Zij zullen hun heil moeten zoeken in een ander format: gemakswinkels. “Gemaksretail is een bloeiend fenomeen. Het is een van de snelst groeiende fysieke retailkanalen”, stelt Gray. In Frankrijk, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk. Ruim de helft van de tien grootste gemaksretailers in West-Europa is Brits. In de komende twaalf maanden zullen er veel gemaksformats in West-Europa worden uitgerold. Vooral door grote retailers als Tesco of Carrefour.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN