RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco overweegt verkoop 2000 Aziatische winkels

icon
Food9 december, 2019

De Britse supermarktketen Tesco denkt na over een mogelijke verkoop van haar meer dan 2000 Thaise en Maleisische winkels. De keten werd daarvoor benaderd door een nog onbekende partij.

 

Opties bekijken

Tesco heeft in een verklaring bevestigd dat het “begonnen is met een evaluatie van de strategische opties voor zijn activiteiten in Thailand en Maleisië, inclusief een evaluatie van een mogelijke verkoop van deze activiteiten.” Een nog onbekende partij zou verregaande interesse hebben in de Aziatische winkels, schrijft The Guardian.

 

De Britse supermarktketen heeft 1967 winkelpunten in Thailand (onder het merk Tesco Lotus) en nog eens 74 in Maleisië, met in totaal meer dan 60.000 werknemers. Samen haalden ze afgelopen boekjaar een omzet van 4,9 miljard pond (5,8 miljard euro) en een winst van 286 miljoen pond (340 miljoen euro).

 

Comfortabele positie

Clive Black, een analist bij Shore Capital, wijst op de leidende marktpositie van Tesco in Thailand en het groeipotentieel door de toenemende verstedelijking van het land. “Het zou voor een zeer hoge prijs kunnen gaan. Bovendien hoeft Tesco helemaal niet te verkopen.” In juni sprak CEO Dave Lewis echter nog over een mogelijke uitbreiding in Azië, waaronder plannen om nog eens 750 gemakswinkels in Thailand te openen. De Aziatische activiteiten van de groep groeien niet alleen sneller dan de Europese, ze zijn ook winstgevender.

 

Als het tot een verkoop komt, zal Tesco enkel nog in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Centraal-Europa (Hongarije, Polen, Slovakije en Tsjechië) actief zijn. De afgelopen jaren trok de supermarktketen zich al terug uit Frankrijk, Japan, Turkije en de Verenigde Staten. Ook verkocht het bedrijf in 2015, na het uitbreken van een boekhoudschandaal, zijn Zuid-Koreaanse activiteiten voor vier miljard pond (vijf miljard euro).

 

De opbrengst van een eventuele verkoop kan Tesco wel helpen om de winstgevendheid in het Verenigd Koninkrijk te verbeteren. Daar hebben de intense concurrentie en de opkomst van de e-commerce tot een herstructurering geleid. In augustus kondigde het bedrijf nog aan dat het 4500 banen zou schrappen in zijn Britse Tesco Metro-winkels, als onderdeel van bredere kostenbesparende plannen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN