RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco gaat prijsgevecht aan met Aldi

icon
Food5 maart, 2020

De Britse supermarktketen Tesco gaat de verkoopprijzen van honderden producten afstemmen op het prijsniveau bij rivaal Aldi. Pancartes met het opschrift “Aldi Price Match” verschijnen in de rekken.

 

Rode prijzen bij Tesco

Het prijsinitiatief slaat zowel op merkproducten als huismerken en geldt zowel online als in de fysieke winkels van de Britse marktleider. De supermarktketen zegt niet om hoeveel producten het precies gaat, maar benadrukt in een persbericht wel dat de actie betrekking heeft op producten met hoge rotaties, zoals bananen, komkommers, avocado’s, Griekse yoghurt en gesneden toastbrood. Opmerkelijk is vooral dat de retailer expliciet naar één concurrent verwijst, op knalrode pancartes in de rayons en in online communicatie.

 

Tesco heeft nog steeds een marktaandeel van 27,2% in het Verenigd Koninkrijk, maar wordt onder druk gezet door harddiscounters Aldi en Lidl. Zij openen aan hoog tempo nieuwe winkels en hebben volgens Reuters nu samen een aandeel van 13,7% – ruim drie keer meer dan tien jaar geleden. De retailer ziet zich daardoor genoodzaakt om te reageren: zo lanceerde de supermarktketen al een laaggeprijsd “Exclusively at Tesco” assortiment. Ook zette het bedrijf een eigen discountketen in de markt onder de naam Jack’s. Die moest een stevig antwoord bieden op het succes van de prijsvechters, maar tot nu toe zonder veel succes.

 

Waarnemers maken zich zorgen om het initiatief van Tesco: ze vrezen dat dit het begin is van een nieuwe prijsoorlog op de Britse markt. Analisten van Barclays wijzen er op dat het niet evident is om prijzen te vergelijken met Aldi, omdat die keten voor het overgrote deel huismerken verkoopt. Daardoor kan er altijd discussie ontstaan over de vraag of de kwaliteit gelijkwaardig is. Bovendien kan deze prijsinvestering de marge bij Tesco verder onder druk zetten. Tot slot kan ook de vraag worden gesteld of het wel verstandig is om in je eigen winkels en op je website reclame te maken voor je grote concurrent…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN