RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco heeft het beste kerstrapport

icon
Food14 januari, 2016

 

Tesco: momentum vasthouden

Eindelijk kon Tesco donderdag weer eens goed nieuws publiceren. De geplaagde marktleider, die de laatste jaren wegzakte in het moeras van constant afnemende identieke omzet, heeft tijdens de kerstperiode goede zaken gedaan. Op de Britse thuismarkt realiseerde Tesco in de 6 weken tot en met 9 januari jongstleden eindelijk weer eens een positieve identieke omzetgroei van 1,3 procent. Vorig jaar met kerst daalde de identieke omzet nog met 0,3 procent en de kerstperiode van 2013 was ronduit dramatisch. Toen ging deze omzet met liefst 2,4 procent onderuit.

Alle reden dus voor chief executive Dave Lewis om optimistisch te zijn. In een persverklaring roemde hij de sterke prestatie tijdens de kerstperiode. Toch hield Lewis nog een slag om de arm: “Er is nog veel te doen, maar we boeken goede voortgang en handelen in lijn met onze winstverwachtingen voor het hele jaar”, aldus Lewis. De positieve kerst telt mee in de resultaten van het vierde kwartaal, dus is Tesco er alles aan gelegen om het momentum van de kerstverkopen vast te houden.

 

Het derde kwartaal echter, was opnieuw een periode waarin de identieke omzet op de voor de marktleider belangrijke Britse thuismarkt daalde. In de 13 weken tot en met 28 november 2015 nam de identieke omzet daar af met 1,5 procent. Volgens Tesco is dit met name het gevolg van het schrappen van een tijdelijke promotie, waarbij klanten bij een besteding van 40 pond een kortingsbon van 5 pond ontvingen.

 

Sainsbury’s: “Onze strategie werkt”

Sainsbury’s noteerde in haar derde kwartaal tot en met 9 januari 2016 een daling van de identieke omzet van 0,4 procent. Dat is niettemin een heel wat betere prestatie dan het jaar ervoor. In 2014 beleefde de derde Britse retailer haar slechtste kerst in 10 jaar tijd met een identieke omzetval van -1,7%. De jongste kerstperiode geeft aan dat Sainsbury’s de weg naar herstel heeft gevonden, waarbij het de service en verkrijgbaarheid van producten heeft verbeterd en diepe prijspromoties heeft verruild voor een lager structureel prijsniveau.

 

In de eerste jaarhelft van het lopende boekjaar daalde de identieke omzet nog met 1,6 procent. Maar na deze kerst is chief executive Mike Coupe vol vertrouwen: “Gezien de goede resultaten in het derde kwartaal, verwachten we dat onze identieke omzet in de tweede jaarhelft beter zal zijn dan in het eerste halve jaar. We houden vast aan een concurrentieel prijsniveau en onze prestaties in het derde kwartaal bewijzen eens te meer dat onze strategie werkt.”

 

Morrison’s: kerst groeit, maar kwartaal daalt

Voor Morrisons was de afgelopen kerstperiode ook spannend, na een zeer teleurstellende kerst in 2014, die uiteindelijk Dalton Philips als CEO de kop kostte. Dit jaar realiseerde de vierde Britse retailer in de 9 weken tot en met 3 januari een minimale identieke omzetgroei van 0,2 procent.

 

Vorig jaar rapporteerde Morrisons de kerstcijfers nog over een periode van 6 weken. In de 6 weken tot en met 3 januari 2016 was de identieke omzet met +0,5 procent iets beter. Positief is dat het hier om groei gaat, want dat was vorig jaar wel anders: toen daalde de identieke omzet in de kerstperiode met 3,1 procent.

 

De veel betere prestaties met kerst zijn echter niet toereikend om de afnemende omzetten in het hele kwartaal te compenseren. In het derde kwartaal daalde de identieke omzet met 2,6 procent. Dat is op zich veel beter dan de -6,3 procent identieke omzet een jaar eerder.

 

De reden: Morrisons reorganiseert. Het verkocht 140 gemakswinkels, sloot slecht presterende supermarkten en verruilde prijspromoties ten faveure van een lager vast prijsniveau. Minder complexiteit en meer focus betekent volgens Morrisons echter ook minder behoefte aan management; vandaar dat het 800 banen op het hoofdkantoor heeft geschrapt.

 

ASDA: beste alternatief voor discount

ASDA, na Tesco de tweede Britse retailer, publiceert de cijfers pas volgende maand, wanneer ook moederbedrijf Walmart de kwartaalcijfers zal publiceren. Deze week kondigde ASDA niettemin al aan dat het toetreedt tot de Europese inkoopalliantie EMD en dat het nog eens een half miljard pond zal investeren in verdere prijsreducties. Zo wil de keten het beste prijsniveau van de grote vier hebben en daarmee het beste alternatief te zijn voor de succesvolle discounters Aldi en Lidl.

 

In tegenstelling tot de negatieve verwachting in de Britse media, is de afgelopen kerstperiode relatief goed geweest voor de grote Britse retailers. Zij hebben deze periode rond kerst en nieuwjaar aangegrepen om terug te vechten tegen de discounters, die de afgelopen jaren voortdurend omzet wegknabbelden. Nu gaat het er wel om dat ze hun opwaartse lijn ook zonder feestdagenpiek kunnen blijven volhouden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN